24 Sering Street

Inne på 5:e dagen utan tillgång till Internet i nya huset och ännu har ingen flippat ut eller fått ett nervöst sammanbrott. Första dagen förekom lite abstinens men sedan har det faktiskt varit lite…..skönt. Men mindre skönt blir det att missa viktiga mail från barnens skolor, betalning av moms för företaget, info om Viktors skolstart osv så just nu har vi invaderat familjen Stigssons hem IGEN för att få en timma på nätet! Halleluja!

Vad gäller vårt hem så säger jag:
Välkomna till 24 Sering Street, eller Fort Knox vilket är ett mer passande namn. Vi är omringade av en 3 meter hög häck, en stenmur med elstängsel, galler för alla fönster och dörrar samt överfalls larm. Känner mig som en fängelsedirektör med värsta nyckelknippan. Det lustiga är att det är lika svårt att ta sig UT ur huset som in.
20130910-171711.jpg
Viktor bakom galler. Längesedan jag hade sån koll på var han var 😃.
20130910-171919.jpg
Utsikt från Lizas rum ut på gatan. Känner jag mig som en inspärrad mentalpatient? Ja, lite 😁.
20130910-172124.jpg
Arrangemanget vid entrén är likadant. Notera brevlådan längst ner till höger. Antingen är brevbäraren dvärg eller också är det oerhört vanligt med ryggskott här. Varför placerar man brevlådan 2 cm ovanför marken? Någon?
20130910-172855.jpg
Vi har ett stort kombinerat kök/matsal/TV-rum/bar där vi hänger mest hela tiden. Här lyser flitens lampa. Tilda kämpar på med sin distans undervisning.20130910-173118.jpg20130910-173234.jpg20130910-173257.jpg20130910-173338.jpg
Alla sydafrikanska hem med någorlunda självaktning har ju naturligtvis en bar…eller? 20130910-173641.jpg
Utomhus är det underbart och det blir skönare och skönare för varje dag. Jag har t.o.m varit utan dunjackan några dagar….
20130910-173827.jpg

20130910-174108.jpg

20130910-174229.jpg
Idag kom vår städerska Anna första gången och även trädgårdsteamet. Alla har städerska, poolservice och trädgårdsmästare här. Även vi. Det skapar arbetstillfällen. Det köper jag. Känns lyxigt att ha hela paketet. Anna undrade om hon skulle komma 2 eller 3 gånger i veckan. Vi nöjde oss med 2. Hon tar 100 :- för 8 timmars arbete, promenerar 3 timmar fram och tillbaks för att jobba hos oss, äter i tjänstefolksrummet (vill inte höra talas om att äta med oss även om vi bjöd henne) och blev förnärmad när Göran hjälpte henne dra in soptunnan. Det känns mycket underligt och kallas kulturkrock. Vi skulle slänga några lumpiga mattor som vi inte ville ha i huset. Hon tog med dem hem för att täta ett hål i taket eftersom det regnar in i plåtskjulet hon bor i. Jag blir ledsen när jag tänker på hur orättvist livet är. Och tacksam över vad jag har i mitt liv. De dagliga insikterna jag får här nere i ZA om skillnader i kulturer får mig att tänka väldigt mycket. Och fundera på vad som är viktigt. Nyttigt och värdefullt.

One thought on “24 Sering Street

  1. Ser kanonfint ut. Åh vad vi längtar nu….mycket poolhäng kommer det att bli :). Axel laddar för lejon och andra djur 🙂 Anton vill nog helst bara krama på sin Liza 🙂 Här hemma är det underbar sensommarhöst, 25 grader hela helgen. allt rusar på med skola, jobb, tennis, föräldramöten,
    bihåleinflammation inne på 7 dagen och fortfarande hemma, kan du tänka dig…men annars bra. Massa lööööööve ska prova att ringa imorgon. Puss och kram

Kommentera

