2 veckor sedan ankomst

Idag är det första dagen på väldigt länge som jag är ensam ett par timmar. Viktor och Göran bestiger Stellenbosch Mountain och jag går på stan och fixar. Vågade inte följa med herr Tidsoptimist version 1.0 och 2.0 och klättra med tanke på hämtning av Liza kl 14. Vi kommer ALDRIG i tid när Hjördis och Viktor är med. 😁. Hur svårt ska det vara säger jag? (som gärna är 10 minuter för tidig) De får reka idag hur lång tid det tar helt enkelt…

20130911-110916.jpg
Stellenbosch Mountain ligger precis bakom vårt hus och omfattar ett enormt stort vandrings- och mountainbikeområde. Som en godisaffär för oss outdoornördar. Tänk att börja varje morgon med en promenad i den här härliga omgivningen!?:

20130911-111531.jpg

20130911-111750.jpg

20130911-111907.jpg
Efter denna start på dagen går vi hem och äter frukost ☕.

20130911-112301.jpg
Fortfarande med dunjackan på! 😁. Påminn mig gärna om detta när jag gnäller över att det blir för varmt 😳. Ni fattar inte hur mycket vi frusit sedan vi kom ner. Husen är byggda i sten med kakel överallt för att vara svala under de varma årstiderna. Detaljen att det är kallt i 3-4 månader verkar inte vara relevant. Vi har 14-16 grader ute OCH inne nu. Brrrrr! Den lilla ökenråttan Diva som snaggades innan avresa skakar av köld. Osmart drag av mig! I och för sig är det ganska intressant att uppleva även den här årstiden och jag är övertygad om att jag kommer få mer värme än jag orkar med. 😅. Huset vi bor i är ca 200-250 kvadrat och har ETT gasolelement, som vi otekniska genier inte lyckats starta….Patrick och Anders…kan ni snälla ringa?😜

Barnen är förvånansvärt tåliga och än har ingen gnällt över att vi bor i ett kylskåp. De är fortfarande fullt upptagna att ta in alla nya intryck, rutiner och upplevelser. Smekmånaden är inte över ännu. Det är fantastiskt fräckt att följa hur deras engelska utvecklas för varje dag.

20130911-115117.jpg
Här ser ni tjejerna göra sina läxor insvepta i varsin kokong fårskinnspläd för att inte frysa. Men det är optimala förutsättningar för läxläsning! Lite kyla gör dem mer alerta 👍.
Nu ska jag lämna lunchrestaurangen (och gratis WIFI) och tillsammans med pansarvagnen fortsätta min ärenderunda. Fortfarande inget nät hemma 😞. På handlingslistan står sommaruniform till Liza, simuniformer till skolan (jodå, helt sant!), solstick (för solen gassar trots att det bara är vår) och träningskort för mig.
Till sist vill jag visa en oerhört smart avskedspresent jag fick från en mycket fin vän. ”Sätt den på din nya nyckel och tänk på mig ibland när du ser den”, sa hon. Mercan jag tänker på dig 20-30 gånger om dagen tack vare denna fiffiga present. Man använder sin nyckel mycket mer än man tror. Puss. Saknar dig.

20130911-120116.jpg

2 thoughts on “2 veckor sedan ankomst

  1. Tack vare din fantastiska blogg följer man dig/er hela tiden. Jag kollar varje morgon och varje kväll (eller så fort man är inne på datorn, för å vara helt ärlig….) och det är lika spännande varje gång man ser att något nytt har skrivits. Här hemma är allt ganska som vanligt, förutom att vädret har varit heeeelt fantastiskt. Jag går fortfarande utan strumpor i skorna och bara njuter. Hoppas det dröjer länge innan dom måste på!!:)) Igår hade vi en ny upplevelse med vår lilla Pepzi………….efter 8km i Skatås hade hon nöjet att på egen hand hoppa i poolen och bada medans Husse stod i duschen och Mimmi och jag satt i köket. Som tur är har vi ju den lilla hundtrampolinen som hon ”nöjd” tog sig upp med, hoppade i igen……simmade lite och sen upp igen. När hon förstod att vi upptäckt henne ruskade hon på sig och sprang till dörren hur lycklig som helst. Ja………så nu är man tillbaka till när barnen var små……………..BADVAKT……..haha!! Idag har jag träffat Malin Wikström från LillPite på lunch, supertrevligt, å ikväll är jag och Annika Larsson utbjudna av Marina på middag. En helt vanlig onsdag……………..hihi!! Till helgen har vi handbolls SM första steget med DJ och innan första matchen på lördag är det brunch hos Westermarkarna. Landet lär det nog inte bli så mycket mer nu under hösten när handbollen har dragit igång men det känns inte lika ”ångestladdat” i år efter den här underbara sommaren. Igår bokade vi hyrbil till vi kommer den 24/12….check!! Safarin är bokad 28-29/12………check!! Du får jättegärna ge oss tips på vilka vingårdar vi ska boka……..lääängtar!! Om tre veckor åker jag till MC med Mamma och det ska bli jätte mysigt. Missar tyvärr cykelfesten men hinner kanske till dansen. Saknar dig vännen………………Kraaaaaaaaaam

Kommentera

