Gestapofröken

Lizas klassföreståndare heter miss Pina. Vi kallar henne för miss Himmler (Hitlers hantlangare) för att hon är så sträng, barsk och för att hon ”kör” med eleverna. Hon är oerhört noga med disciplinen i klassrummet. Alla skall vara tysta, hela, rena, välkammade och uppföra sig reglementsenligt. Nåde den som inte gör det. Miss Pina skickar eleverna på små uppdrag som t.ex att hämta kaffe till henne under lektionen eller rätta till mattan framför katedern om den inte ligger i rät linje med svarta tavlan. Frasen SHUT UP! används ganska flitigt. (Detta är Lizas ord, inte mina. Jag har själv träffat miss Pina två gånger och tyckte hon var trevlig). Trots att miss Pina och övriga lärare, enligt Liza, är VÄLDIGT stränga märker jag att hon gillar dem. Jag gillar´t oxå!!!!!! Min farfar, min pappa och min farbror var militärer. Kanske därför jag gillar lite puts och studs? Vem har farit illa av lite ordning och reda och tydliga regler? Liza har fått bannor för att hon inte ställer in sin stol när hon reser sig från skolbänken. Hon har fått tillrättavisning när hon glömt ta med en lapp till fröken. Hon fick bannor igår för att hennes uniformsstrumpor hade korvat sig på benen. De ska vara uppdragna! Men trots detta älskar hon att gå till skolan. Hon studsar upp på morgonen och fixar sin matlåda, förväntansfull inför skoldagen. Hon kommer hem och sprudlar av berättelser om dagen, förfasar sig över alla regler men jag märker att hon gillar det. Tydliga regler skapar ramar och trygghet. Otydlighet skapar förvirring. Så länge det inte går till överdrift naturligtvis. Jag har själv haft den bestämda åsikten att det inte är farligt att säja nej och sätta gränser för barnen. Kanske är jag lite väl sträng ibland…? Rätt eller fel spelar ingen roll. Alla gör som de vill. Men det har funkat bra i vår familj. Tycker jag. Men om ni frågar barnen tror jag att de håller med. De vågar inte annat…hehehehehehehe……:)

Idag fyller miss Pina 30 år. Det ska firas med pompa och ståt! Föräldraföreningen och skolan ordnar ett hejdundrande tea-party efter skolan på lokal för att tacka miss Pina för hennes förtjänstfulla insatser och fira hennes födelsedag. Liza är superladdad. Jag är tacksam för hennes inställning till skolan. Liza var allt annat än glad inför flytten till Sydafrika. I själva verket hade hon faktiskt deklarerat att hon minsann inte skulle följa med. Och hon menade det. Ni som känner henne vet vad jag menar……säger jag Lotta på Bråkmakargatan kan man dra vissa paralleller med vår envisa yngsta dotter. Hon skulle helt enkelt flytta hem till mormor och morfar och vad vi andra skulle göra struntade hon fullkomligt i. Denna inställning hade hon i 5-6 månader ända fram till vi började packa våra saker för att lämna huset i början av juli. Från en timme till en annan hade hon helt plötsligt ändrat uppfattning TOTALT! Resten är historia…Idag är det roligt att se hennes iver och entusiasm för allt nytt och spännande som hon upplever. Fantastiskt att se hennes engelska utvecklas. Hon pratade engelska i sömnen i natt. Njuter av att se henne trivas så bra trots att vi ”tvingade” henne lämna sin älskade skola och kompisar i Sävedalen. Jag är nog nästan lika sträng som miss Himmler.

Miss Teaparty i SouthAfrica September 2013

Bild

2 thoughts on “Gestapofröken

  1. Det låter helt fantastiskt bravo Liza.Du borde öppna en skola i Sverige med Afrika anda många föräldrar skulle nog gilla det.Så skönt att du gillar erat Äventyr.Mormor o Morfar

Kommentera

