Människans bästa vän!?

20130925-223141.jpg
Mattes lilla älskling håller på och förvandlas till ett härbärge för äckliga kryp. Vi har henne lös när vi går ute i bushen och hon ÄLSKAR att springa runt ute i snåren och jaga fåglar och möss. Fåglarna är nästan lika stora som henne (typ rapphöns) så hon blir både rädd och konfunderad när hon kommer nära. Så mycket intressant att hetsa upp sig över 🐶😝. Naturligtvis får jag skylla mig själv som inte har henne kopplad men hon har ju såååååå roligt 😃. Jag får nästan lust att springa med henne……. Detta har dessvärre resulterat i att hon bär runt på stora fästningar (och säkert andra läbbiga insekter). Det räcker att hon lägger sig i någon av våra sängar några minuter för att de små illbattingarna ska krypa ur hennes päls och ner i våra lakan. Idag var måttet rågat när vi (läs Hjördis) var tvungen att plocka fästningar från både mig och Liza. Blä! Stora som små flugor (nåja….kanske lite överdrivet men jag är ju dotter till Thomas ”Kryddan” Ohlsson). Iallafall lika stora som bananflugor. Följden har blivit att hon blivit bannlyst från alla sovrum dagtid och barnens sängar nattetid (vår säng har hon aldrig sovit i officiellt; dvs när husse är hemma. Är husse borta ”händer det” att hon smyger upp och lägger sig som en pälsmössa runt mitt huvud 💂). Anna föreslog att hon skulle sova i vardagsrummet hädanefter. Det kommer inte funka, hon kommer yla hela natten. Diva tittar förbryllat på mig och ser så ledsen ut som bara en hund kan. Helst skulle jag vilja göra som våra sydafrikanska grannar. De har hundarna ute dygnet runt. Jag börjar förstå varför….men traumat för ms Cockapoo skulle bli för stort så jag låter bli. Istället blir det dubbla fästinghalsband och avlusning med mördarschampoo. Hoppas hon får behålla pälsen som äntligen börjat växa ut igen……

På tal om hundar: en av de första böckerna jag läste här nere var Hundpojken av Eva Hornung. Boken handlar om en 4-årig pojke i Moskva som efter att ha blivit övergiven/lämnad av sin mamma tas omhand av en flock vildhundar och uppfostras av dem. Han lever med hundarna i 4 år. Är du bekant med hur hundar kommunicerar blir boken riktigt fascinerande. Men även för den som inte anser sig vara en ”hundmänniska” är boken riktigt bra!

20130925-231010.jpg

Kommentera

