Äventyr

I helgen bytte vi 7-rättersmiddag och vinprovning mot camping i sanddynorna i närheten av Pater Noster. För att sammanfatta helgen med ett ord skulle jag säga: WOW!

Med bilen sprängfylld av packning, barn och hund gav vi oss iväg tiiiiidigt på lördag morgon. Kartan och hunden i knäet på kartläsarplatsen.

Kartläsaren slumrade till en kort stund vilket enligt föraren var orsaken till att vi körde fel och blev försenade 😁.

Väl framme i naturreservatet var planen att lämna de vanliga vägarna och köra med våra 4-hjuls drivna pansarvagnar över sanddynorna dit inga vanliga bilar kan ta sig. Alla i bilen skrek – fast av olika anledningar. 4 personer av glädje då det var roligare än en berg-och-dalbana. Jag skrek av en annan anledning och höll mig stadigt fast i bilens inredning 😳.

Den ”farliga” karusellfärden över sanddynorna var värt mödan för när vi kom fram var vi ensamma på en öde strand. Så vackert!
Dagen ägnades åt tältresning, promenader, musselplockning, matfix, snäckletning mm. Både hundar och barn var överlyckliga av att få springa i vattenbrynet.

Diva träffade en svensk ”kompis”. Hunden Dixie som är född i Sverige emigrerade med sin familj till SA för 8 år sedan. Alltså ytterligare en stackars jycke som gjort den lååååånga resan ✈. Dixie behöver dock inte göra returresan.

Även om vi inte åt någon 7-rätters måste jag säga att vi fick till maten riktigt bra! Bara för att man campar behöver man ju inte knapra frystorkat kött!? Maten bestod bl.a av strutsfile, lammkotletter och kokta egenfångade musslor med vitlökspotatisar. Vinet var välkylt eftersom Hunneyballs har en riktig kyl i sin Cruiser 👍🍸🍷. Som sagt tidigare……det finns det mesta i det fordonet 😀.

Vi hade en underbar dag på stranden; vissa i bikini och andra fortfarande med dunjackan på.

Fram på kvällen var det dags för det som jag tycker är höjdpunkten på campingen: lägerelden 🔥!!!!!

Och där blev jag sittande resten av kvällen…..och njöt av stämningen och omgivningarna. Notera mina trendiga leopard-strumpor.
Det blir KOLSVART redan vid halv åtta och då får man plocka fram sin pannlampa!

Så resten av kvällen vid brasmyset såg det ut så här:

En underbar kväll att minnas. Föreställ er själva det magiska: sittande på en öde strand i SA i svarta natten, stjärnklart, brasa, god mat och vin, trevligt sällskap. Underhållningen bestod av att Jim trollband oss med berättelser om hur det var att växa upp i SA under apartheidtiden. Hade det kommit en fågel flygande hade jag nog svalt den eftersom jag satt med öppen mun och gapade 😲. Tur att det var mörkt så att ingen såg.
Natten tillbringades på våra nyinköpta luftmadrasser och jämfört med våra stensängar på Sering St. kändes det som att ligga på dunbolster. Man kanske ska lägga luftmadrassen PÅ sängen hemma? Som prinsessan på ärten…👸
Som ni förstår har helgen varit mycket lyckad! Vi slapp tack och lov babianerna på denna utflykten men såg istället strutsar, zebror, flamingos, pelikaner, en sköldpadda och några black-eared rävar vilket tydligen är ganska ovanligt. Dessvärre såg vi också många fästningar på våra kroppar när vi kom hem 😣.

Hoppas på fler spännande vilmarksäventyr snart…..