Sommarterminen börjar idag!

Idag är första dagen på termin 4. Vi byter vinterns präktiga uniform med guvernantlook a la Maria von Trapp i Sound of Music mot den lite mer slampiga spanska hotellstäderska uniformen. Vi kör fortfarande med Murres taxiskor, de gäller året runt. Men man kan faktiskt trots strikt klädkod vara barfota (!) till uniformen. Sydafrikanerna kallar sig ” the barefoot people”. Påfallande ofta ser man både vuxna och barn barfota trots att de i övrigt är välklädda. Den synen lär bli vanligare ju varmare det blir. Voila!

20131001-073210.jpg

20131001-074710.jpg
Under termin 4 och 1 är det krav på att ha på sig solhatt på Lizas skola. Annars får man stanna inne på rasten. Hon vägrade bli fotograferad med hatten på så varsågod: här är jag med pyjamas och solhatt.

20131001-074958.jpg
Jag kan förstå varför hon inte vill ha den på. 😳
Denna veckan är det för övrigt inspektion på Lizas skola. Håll i er nu. Inspektion av frisyr, naglar och putsade skor. Ja…varför inte? Ni fattar nivån 😁.

Vill gärna passa på att tacka för tips och stöd inför hur jag ska hantera rainspiders. Bäst hittills är tipset om att jag ska larma mr Pitbull. En vänlig själ googlade och informerade mig om att de inte alls bara är som en hand i storleken. De kan bli upp till 25 cm i diameter! Tack för den! Vem behöver fiender med sådana vänner???????
För att inte ni som är på väg ner ska avboka era resor kan jag också berätta att spindlarna är borta till december. De kallas rainspiders pga att de är synliga just under den regniga perioden och strax efter = NU och fram till november.
Tur för er 😃. Jag hade precis en genomgång med Anna om hur jag skulle ta ut en spindel om jag fick syn på en och vilka kemikalier jag ska köpa för att döda dem. Jag åker direkt utan att byta från pyjamas 😝. Samtalet med Anna gjorde mig inte lugnare. Hon är lika rädd som jag är. Trots att hon är född och uppvuxen här. Ingen hjälp där alltså. Göran får helt enkelt fortsätta vara vår första spindeldödare, tätt följd av Viktor.

One thought on “Sommarterminen börjar idag!

  1. Välkomna till Sydafrika! Hittat till er blogg via Samira och Björn. Vi, mamma, pappa, Julius 17 år och Eilika snart 8, bor i Glencairn, Simonstown sedan knappt 4 år tillbaka. Blir ju allt lite nyfiken på hur och varför ni flyttat hit, varför endast för 9 månader, hur gamla är barnen etc. etc.? Letat på bloggen efter en fiffig Om mig/oss info men inte hittat något. Hint, hint! 😉 Oss kan ni hitta på http://taby-kapstaden.blogspot.se/ Titta gärna in! Eller kom förbi IRL om ni har vägarna förbi!
    Kul läsning och MYCKET stor igenkänningsfaktor!
    Hilsen,
    Gabriella

Kommentera

