På vift

20131003-204053.jpg
Idag åker Viktor på camp med Universitetet. De ska vara borta i två nätter och åka till ett ställe som heter Oudshoorn. Där kan man rida på struts, dyka med krokodiler, bada i varma källor, se vita lejon, tigrar och kobror, åka ner i grottor som finns 275 meter under jorden mm. Det blir kul för honom. Mamman vill också rida på struts och dyka med krokodiler. Undrar om det funkar med peruk och lösmustasch?

Planerna för vår helg är:
Lördag – inflyttningsfest hos oss med svenskt tema. Lite sillmacka med nubbe. Därefter mina smarriga köttbullar med brunsås, potatismos och lingon. Avslutar med kanelbullar och äpplepaj med vaniljsås. Vi får Stigssons och Hunneyballs hit, ett gäng utlandssvenskar så vad kan då vara bättre än att bjuda på svenska klassiker? Avslutar med rugby; landskamp mellan ZA och världsledande Nya Zeeland. Blodigt allvar!
Söndag – då välter vi Somerset Mall. De har en STOR, makalöst bra shoppingmall där. Uppdraget är att köpa födelsedagspresenter till Tilda som snart fyller 17. Utbudet är enormt så jag räknar med att vi klarar detta 😝.
För första gången sedan….någonsin (!)….ska vi fira barnens födelsedagar utan släktkalas. Jag har bett Tilda fundera på vad hon vill göra. Äta djungelvrål och åka till Zara i Kapstaden var svaret. Ok, Zara löser jag. Djungelvrål….anyone?????

Idag är Anna här igen. Ojojojojoj vad fort det gick att vänja sig vid att hon är här så mycket och tar hand om oss 😃. Hon inte bara städar, tvättar, stryker, byter lakan, jagar fästingar, dödar spindlar mm utan jag upplever att hon verkligen ”tar hand” om oss. Som en liten mamma. Känns skönt när min egen fina mamma är alldeles för långt borta 😢. Idag har Anna ätit sin första kanelbulle någonsin. Hon tyckte den var ”really good”……
Bara så ni vet så kallar hon mig för Madame. 😳😁. Gaaalet! Jag är ju ingen Madame!!!! Har bett henne säga Marie men det vill hon icke! Göran kallar hon för Mister. Kan inte låta bli att fnissa åt det. Tänker på värsta plantageägaren då. Bra då har vi klargjort det så vet ni varför vi verkar märkvärdiga när vi kommer hem. 😍😜

20131004-094734.jpg

One thought on “På vift

  1. Blondinbella och Kenza kan slänga sig i väggen! Årets bloggare måste bli du Marie!! Som Sydafrikavän och med Kapstaden i hjärtat för alltid är det fantastiskt att få ta del av er familjs äventyr. Att få följa er i vardagen, när du berättar om era barn i skolan och om Anna och alla era upplevelser berikar mitt liv med. Vi pratar om barn i världen i skolan och jag kunde under en halvtimma fängsla 27 barn i 30 min när jag berättade om hur Anna sover i sitt plåtskjul (jag kunde dessutom lägga till hur barnen på Sakhumzi sover). Du skriver med värme och humor! Tack för att du också sprider information om Sakhumzi och Amelias vänner!! Det är många Partillebor och Göteborgare som redan är med och stöttar och nu i höst skall vi ha en happening till förmån för barnen på Sakhumzi med år F-5 uppe på Öjersjö Brunn skola. Kanske blir det en slant till jul till barnen eller in på barnens utbildningsfond (Eller varför inte båda?)

    . Underbart att värmen har kommit till Stellenbosch! Var rädda om er!

Kommentera

