Studier

Sitter i köket och dricker kaffe. Bredvid mig sitter Tilda och gör matteprov i den svenska distansskolan. Fantastiskt med dagens teknik vilket gör att hon smidigt kan delta i åk 2 på svenska gymnasiet trots att vi är här. Distansundervisningen tar ganska mycket tid. Eller så tror jag bara att den gör det. I ärlighetens namn vet jag att studierna vid datorn varvas med skypande, OC och bloggande. (Kolla hennes blogg om ni vill ha mer info om livet som tonåring i ZA. http://www.afrotilda.blogg.se.) Vilket fall som helst är jag förvånad över hennes disciplin vad gäller den svenska skolan. Som Tilda redan konststerat: Gud vad lätt allt är i Sverige när man går på lektionerna och lärarna säger vad man ska göra och man enkelt kan ställa frågor!
På distansskolan har hon en planering som hon följer och uppgifter att göra men det krävs mycket mer eget ansvar och sökande av fakta, lite mer som på universitetet. Jag tror hon kommer tycka det är riktigt soft i Sverige när hon kommer hem. Dels pga erfarenheterna av den svenska distansskolan men också pga att hon går på en strikt engelsk privatskola. Det är lärorikt. På måndag ska hon hålla tal i 5 minuter (på engelska naturligtvis) för sin klass där alla har engelska som modersmål. Nervöst men utvecklande. Ämnet är Tildas favoritämne: YOLO = you only live once! Tilda är en livsnjutare och är det någon jag känner som lever efter mantrat så är det hon. Hon känner att det går mycket framåt med engelskan. Framför allt med snick-snacket med kompisarna i skolan. Tilda jag tycker du är grym som fixar både engelsk och svensk skola samtidigt! 👍

20131005-115931.jpg
Liza hade en stor ”aha-upplevelse” i veckan. Miss Pina bad henne för första gången läsa högt inför hela klassen. Liza tyckte det gick sådärbra. Men efter att hon funderat över om det kanske var så att miss Pina tyckte att hennes engelska hade tagit sig till den nivån när hon kunde klara detta var hon ganska nöjd….😃. Underbart att höra henne konversera på engelska. Vilket raketfart hon utvecklar sin engelska med!

Viktor går på sin intensiv engelska med ett gäng sydkoreaner. Som lektorn påpekade i början av kursen är hans engelska bättre än nivån på kursen. Men alltid lär han sig något. Framförallt tråkig grammatik som jag tror att han kan ha nytta av när hans heltidsstudier börjar i januari. Han läser halvtid nu och lägger resten av kraften på att träna och provspela med de olika universitetslagen. Göran och han har börjat på ”riktig” crossfit i veckan och de tycker det är SÅ bra! Mycket träningsvärk har det varit i familjen i veckan ✌.

Jag själv lär mig också en hel del. Dels tar jag mig igenom årskurs 2 på samhällsvetenskapliga programmet med Tilda och fräschar upp mina kunskaper i svenska, engelska, matte, psykologi och filosofi. Göran ansvarar för samhällsvetenskapen 😁. Dels utvecklar jag mitt engelska ordförråd enormt vad gäller skoluniformsutrustning (vem behöver inte veta vad knytskor, slips med eller utan gummiband eller skolblazersemblem heter på engelska?) Jag kan säkert hundratals fler ord nu om livsmedel, insektsdödande spray, fastighetsbeskrivningar och campingutrustning än när jag åkte. Värdefullt vetande! Jag har alltid gillat att prata engelska så jag tycker det är roligt att själv ta min engelska till en nivå som ligger över vanlig social konversation. Måste använda hjärnan till mer än att planera dagens middag😁……

Snart kommer gästerna. Ha en härlig lördag. Det ska vi.

20131005-123243.jpg

One thought on “Studier

  1. Hej hopp från Furuliden!! 😃
    Stötte på Camilla A på Prima för några veckor sen o frågade om hon hört ngt från er o hon berättade om din blogg. Igår bakade jag bullar😃 o sippade på ett sydafrikanskt vin a la Stellenbosch🍷o kom att tänka på er😜o nästa impuls blev att kolla in bloggen. Mkt spännande o rolig läsning 👍😃😃👍!! Smått avis😳på alla vingårdar ni har att avverka😁låter jobbigt😜😅😅😜
    Vilket äventyr, magiskt härligt förutom spindlarna då😛😱😜!!
    Hälsa la familia så gott o ha skön lördag.
    Kram Stina

Kommentera

