Somerset Mall

20131006-224542.jpg
Den stora anstormningen av Somerset Mallen slutade med att vi andra köpte träningskläder och Tilda som skulle handla födelsedagspresenter ingenting. ”Jag önskar mig inget…..bara djungelvrål”. Lätt att handla till henne 😁. NOT. Vi andra investerade i nya träningskläder vilket används flitigt här nere för att kompensera för all god mat och dryck.

20131006-225012.jpg
Babianerna kommer inte ha en chans att komma ikapp mig i mina nya racers!
På ”vår” slinga utanför villakvarteret går vi varje morgon promenad med Diva. Ett underbart ställe!

20131006-225334.jpg
Tydligen är vi fler som gillar rundan 😫. Vi har träffat både babian och orm där. Förutom alla fåglar (jag lovar er; man vet att man är i Afrika när man ser fåglarna. De är läskigt stora), mullvad, möss, ödlor och spindlar har vi idag hittat spår efter en annan otäck invånare: vi pratar herr Piggsvin.

20131006-225827.jpg
Det som syns till vänster på bilden är en pigg från piggsvinet och för att ni ska fatta hur stor den är har jag lagt en vanlig penna bredvid. När piggsvinet spänner ut piggarna blir den lika stor som en babian. Piggen låg på stigen idag och tack och lov var ägaren försvunnen. Men tydligen bor även han där 😁. Piggen är sylvass och jag funderar på om den kan ingå i min arsenal av hjälpmedel för att försvara mig mot regnspindlar?

Viktor har kommit hem från resan med Universitetet och var väldigt nöjd men trött så av honom har vi ännu inte fått några uttömmande reseskildringar. 😳

Det är snart 6 veckor sedan vi kom hit och oerhört mycket har hänt i våra liv vilket gör att dessa veckor känns som flera månader. Vi har nu landat i någon slags vardag med barnen i skolan. Vi har skaffat telefoner, sydafrikanskt bankkonto (det tog ”bara” 5 veckor att bli godkänd som kontoinnehavare) hyrt hus, träffat läkare och dietist för Liza, träffat många trevliga personer och fixat med det mesta. Bara visumen kvar. Andas. Luuuugnt och fint! ”Ge mig 1 vecka” sa visumagenten. Nu har det gått 3 och karln’ är omöjlig att kontakta 😄. Det får bli nästa veckas to-do.
Det där med att allt tar lång tid i Sydafrika har smittat av sig på oss. Vi är som två pensionärer. Det går väldigt långsamt. Ett projekt om dagen och sedan är det fullt i kalendern. Och då pratar vi:
– bada Diva (måndag)
– ringa poolteamet (tisdag)
– hålla utkik efter spindlar (onsdag)
– klippa naglarna på Liza (torsdag)
– planera helgens vingårdsbesök (fredag)
– ha sovmorgon (lördag)
– sortera småpengar till parkeringsvakten (söndag)

Fattar ni hur lite vi faktiskt gör? För er som känner mig och Göran låter detta troligen ganska osannolikt. Att Grell AB, välsmort och högeffektivt just nu inte levererar mer än mat för dagen. Dessutom varken tvättar, städar eller stryker vi. Det kommer folk och fixar trädgården och poolen varannan vecka. Någon tankar bilen medan jag sitter i. Någon packar ner mina matvaror i påsar i mataffären. Någon passar min bil på parkeringsplatsen. Livet är väldigt easy going i ZA. Lite passivt. Men just nu väldigt lyxigt och skönt. Jag säger till när jag tröttnat! 😉

2 thoughts on “Somerset Mall

  1. Hej Marie och övriga i familjen Grell!!
    Å vad spännande det är att följa med i allt som händer er i Sydafrika!! Marie, du skriver ofta och mycket, roligt och samtidigt väldigt tänkvärt – fantastiskt att få följa och väldigt ambitiöst av dig!
    Sydafrika verkar vara, som så många andra platser i världen, en salig blandning av välfärd och fattigdom – inte helt okomplicerat, men en väldigt spännande plats att besöka, låter det som. Ha inte dåligt samvete för att ni tar det lugnt ett tag; det är ju vad sabbatsår ofta är till för. Passa på och njut av det lite lägre tempot; tids nog är ni hemma i ekorrhjulet igen!
    Ha det gott!
    Erica Wolving

  2. Hahahaha du är för rolig! Du skall snart få ett förslag på ett roligt och meningsfullt tidsfördriv som passar en lyxhustru i Stellenbosch perfekt… skall bara tänka klart kring uppdraget! Fortsätt du att sortera mynt så länge 🙂

Kommentera

