Och vi fortsätter våra dagliga promenadrutiner…….
20131010-134353.jpg
Det är så oerhört vackert överallt nu med alla vårblommor som slagit ut. Det känns konstigt när jag får bilder hemifrån där man ser att det är höst just nu när vi har sommarvärme. Våra sinnen borde vara inställda på att ha höst nu…..men det är så lätt att anpassa sig till sommar igen ☀🌺🏊👙.
Inser att jag lägger ut väldigt mycket bilder från bushen. Jag gillar bushen. Men jag gillar också staden. Och sanningen är att vi bor i ett villaområde nästan nere i stan. Det tar några få minuter att köra till centrum. Så nära och bekvämt! Stellenbosch är en fantastiskt gullig liten stad. Precis lagom stor. Jag undrar om jag egentligen kanske är en småstadstjej….jag som bott hela mitt liv i en förort till Gbg. Hur som helst gillar jag Stellenbosch skarpt. Arkitekturen går i gammal Cape Dutch stil (de vita, lite krusidulliga husen), universitetet och studenterna präglar stadslivet, det finns många bra cafén, restauranger och affärer och det är vackert dekorerat överallt med olika planteringar. Staden kallas Eikestad (Ekstaden), pga att man planterade ekar importerade från Europa för att använda till produktion av ekfat för lagring av vin. Det fungerade inte så bra eftersom eken växte för snabbt i det varma klimatet, träet blev för poröst och kunde inte användas till ekfat. Så istället pryder nu ekarna det offentliga rummet i Stellenbosch.
Några bilder från staden:
Kyrkan
20131010-140511.jpg
Stadshuset

20131010-140540.jpg
”Systembolaget”

20131010-140604.jpg
Massor av mysiga cafén och restauranger
20131010-141126.jpg
Vackra välskötta parker
20131010-141221.jpg
Den sista bilden är parken utanför vårt hus.
Vart man än kommer är det rent, fräscht och nystädat. Det finns många som plockar och fixar på allmänna platser, ett sätt att skapa arbetstillfällen för folk. Överhuvudtaget är personaltätheten stor var man än kommer och man får hjälp med allt möjligt överallt. Ett exempel är att det står en man bredvid parkeringsapparaten i p-huset. Han växlar om man inte har växel. Tack. Idag fick vi skäll (igen) i mataffären när vi försökte packa ner våra matvaror. Det finns en speciell person för det. Kattis detsamma när hon försökte lyfta in matpåsarna i bilen. ”Don’t take my job away from me, mam” sa han som skulle hjälpa. Det är deras levebröd. Gör vi det själva tjänar de inga pengar.

På eftermiddagen var det dags att dokumentera Tildas idrott på distansskolan. Vilket innebar att hon cyklade mountainbike och jag filmade. Dagens ”läxläsning” är inte över med det. Vi har sparat det bästa till ikväll. Filosofi. Platon. Aristoteles. Mums för mamman som är naturvetare ….eller? 😁. Tacka vet jag naturvetenskapen! Konkret. Tydlig. Sann eller falsk. Inget flum.

20131010-165548.jpg

20131010-165723.jpg

Kommentera

