Housewife

Bild

Stort tack för er respons på inlägget om Amelia och hennes barn samt er vilja att bidra till verksamheten.

Idag blir en kontrasternas dag jämfört med gårdagen. Idag blir en riktig housewife-dag. Not desperate but still housewife.

– körde barnen till skolan och Göran till flyget tidigt i morse iklädd plyschpyjamas – check.

– gick ut med hunden i kvarteret – fortfarande iklädd plyschpyjamas och träffade flera andra likasinnade, dock med ett lite mer sydafrikanskt stuk på sina pyjamasar. Jag kör OddMolly och det har de ingen aaaaaning om vad det är här nere. Många hemmafruar här alltså. Mycket Mom-verksamhet överhuvudtaget. Ni ska se skolan kl 14 när barnen slutar…….Rektorn på Ugglum i Sävedalen har slitit sitt hår i förtvivlan i alla år för att han tycker att det är för mycket trafik kring skolan och att barnen ska gå själva. Välkommen hit säger jag. ALLA kör och INGEN går. Kl 14 hämtar man barnen och då är det ett kaos utan dess like utanför skolan med vita RangeRovers, vita LandRovers, vita PorscheCayenne, vita BMWX5, och alla andra stora vita suvvar du överhuvudtaget kan tänka dig. För att styra upp detta har man trafikpoliser som dirigerar trafiken utanför skolan och det har blivit ett av våra dagliga nöjen att kolla på deras show. Vi har speciellt en favorit som står där på morgonen (lika mycket kaos då) som vi kallar för Michael Jackson. Han ”dansar” runt i korsningen och verkar njuta av varje sekund med sina vita handskar. Det är hans show.

Bild

BildBildSom jag nämnt tidigare är personaltätheten hög överallt; ett sätt att skapa arbetstillfällen. Folk som vaktar din bil, folk som står vid parkeringsautomaten för att ge dig växelpengar, folk som packar dina matvaror, 3 gubbar samtidigt som tankar din bil medan den 4:e tvättar fönstret, folk som städar överallt. När jag lämnade Göran på flyget i morse fick man stanna till 2 minuter på ”drop-and-go” platserna och det fanns en automatisk tidtagare på varje plats som verkligen kollade att man inte stod längre.  Jag stod kvar längre än 2 minuter och då började det blinka en röd lampa och vips stod det en liten man utanför min ruta och frågade mycket artigt vad ”ladyn” höll på med. Jag svarade med mitt vackraste leende att jag bara skulle stå 1 minut till och då log han och frågade om han kunde få lite kaffepengar. Det hade jag inte stoppat ner i pyjamasen så det gick inte. Det var säkert 10 personer som likt honom stod och kollade att ingen stannade mer än 2 minuter. Högeffektivt. I myllret av parkeringsvakter med orange reflexvästar fick jag syn på en kvinna i uniform med ett viktigt arbete. På hennes rygg stod det:

NON-SMOKING CONTROLLER

Detta händer alltså på parkeringsplatsen UTOMHUS. Det händer bara här i SA. Ytterligare ett konstruerat arbete för att sysselsätta människor. Tanken är god och uppfinningsrikedomen stor.

– svarade på mail och drack kaffe. Härlig stund på dagen. Skypade med härlig vän JÄTTELÄNGE. Lycka. Nu är det dags att ta av pyjamasen innan resten:

– handla mat, laga mat, ta Liza till simträning, hämta Tilda i skolan, köra Viktor till fest och HÄMTA Viktor från fest någon gång mitt i natten (troligen i pyjamas igen), göra ett klart ett jättestort psykologiarbete som ”vi” har inlämning på imorgon, hjälpa Liza med läxor, laga mat igen, gå ut med hunden, träna själv (!)…..jag ni hör ju…..vilken Mom-dag. Det blir lite extra körigt idag eftersom G är bortrest till i morgon. Man vänjer sig snabbt vid att vara två hemma……

Kommentera

