Viktors planer

20131022-111513.jpg
Den 1/11 slutar Viktors engelska kurs. Då har han ledigt fram till i mitten av januari och han har funderat på vad han ska fylla den perioden med. Alternativen som diskuterats är: ytterligare en engelska kurs, volontärarbete, fieldguideutbildning (alltså typ Crocodile Dundee), samhällstjänst (inte med fotboja utan ideellt 😆) i Stellenbosch eller resa/luffa runt. Han blev nyligen inviterad att följa med ett gäng studenter på en makalös resa och nu har han bestämt sig för att göra detta. De är 20 studenter från Universitetet som i 33 dagar ska luffa runt i Afrika i minibussar. Förutom Sydafrika med höjdpunkter som Johannesburg och Krugerparken ska de besöka Namibia, Zimbabwe, Swaziland, Botswana och Moçambique. Vilken resa, vilket äventyr! Det kommer bli helt fantastiskt för honom. Och vad kan man bättre göra i utbildningssyfte än att resa? Det blir dessutom engelska dygnet runt och en stor portion livserfarenhet i bagaget. Det kommer bli SÅ kul! Och lite läskigt för mamman. Det här är ingen organiserad ”skolresa” utan ett gäng ungdomar som ger sig iväg på ett äventyr. Eftersom jag själv gjorde samma sak i hans ålder vet jag precis hur det går till och vad som kan hända 😨. Men utan tvekan är det något av de bästa och roligaste sakerna jag gjort och jag unnar honom att göra detsamma. Dags att klippa navelsträngen helt enkelt!

Anna har pojkar i Viktors ålder och det är intressant att diskutera med henne och jämföra deras liv. Hon kan inte förstå att Viktor bor inne hos oss i huset när det finns ett separat rum (tjänstebostaden) ute i trädgården. Jag försökte inte ens förklara det…😁. Anna är frisk igen och hyllade imorse mig som Moder Teresa eftersom jag gav henne pengar att köpa aspirin och nässpray för i fredags när hon var sjuk. Känner mig ganska obekväm med att hon tycker så. Överhuvudtaget är hon väldigt tacksam för jobbet här och ser oss som en skänk från ovan bokstavligt talat. Precis innan vi flyttade in hade hon VÄLDIGT lite pengar och inte tillräckligt med jobb. Då gick hon till ”the preacher” och bad honom att be för henne. Veckan efter dök vi upp och hon är säker på att det var tack vare pastorn och hans böner. Hon är övertygad om att hans böner påverkar hennes liv helt och hållet. Hon tycker att jag ska ta med Liza till honom så att han ska bota hennes diabetes. Ni förstår hur olika våra synsätt på livet är? Inget är rätt eller fel. Bara olika. Jag tycker det är så intressant att prata med folk som ser världen annorlunda. Förhoppningsvis lär vi av varandra.

Anna och jag har haft en tung morgon. Jag ställde en fråga till henne i morse som gav till följd att vi blev sittande i 2 timmar och pratade om hennes problem. Nu pratar vi inte fattigdom och laglöshet. Vi pratar problem som rör barnen. Som mamma har jag inga som helst problem att förstå hennes känsla. Efteråt gick jag ut och gick med hunden och försökte göra mig av med lite av mina olustkänslor. Anna däremot är kvar i sin dilemma. Så snälla alla ni som läser: har ni något att vara tacksamma för så var det idag! Har ni små problem så skit i dem och fokusera på det som är positivt istället. Har ni stora problem så försöka dela dem med andra. Det hjälper lite. Men ställ er först frågan om det ÄR ett stort problem eller om ni gör det stort. Oj vad djupt det blev…..men jag hoppas ni fattar grejen.

Jag ska ägna dagen åt att vara tacksam åt många saker. Jag har tusen anledningar att vara tacksam och tänker inte tråka ut er med att räkna upp dem. Idag ska jag fokusera på att vara tacksam för småsaker som man lätt tar för givet. Typ utsikten när jag sitter och skriver till er.

20131022-121000.jpg
Ha en tacksam dag! (Oj. Lite Carola över den avslutningen…..)

7 thoughts on “Viktors planer

  1. …..hur blir kontrasterna för dig som har ett annat utgångsläge…men än dock som lever mitt i det……med trygghet, andra ekonomiska fördelar som ger en helt annan frihet men dock inte självklarhet till hälsa…. Många fenomen passerar kan tänka men vad gör dessa upplevelser o möten med dig ?? Att bo/leva i ett land 24-7 är ju ngt helt annat än att resa….Tänker på teman som skuld, orättvisa mm.. Sköt om dig, Stina

Kommentera

