Fredagsgolfen

I Somerset West (ca 20 minuter från Stellenbosch) bor det uppskattningsvis runt 200 svenskar en stor del av året. Många av dem bor i Sydafrika från oktober till april och svensk kolonin utökar antalet invånare under januari till mars då det är högsäsong här. Att Sydafrika är ett underbart land att bo i är de alla eniga om! Mycket god sammanhållning och gemensamma aktiviteter bidrar till den goda trivseln. Boule på onsdagar på vingården Vergenoegd och tisdags- och fredagsgolfen är stående aktiviteter. Idag passade vi på att besöka fredagsgolfen som äger rum på Strands golfbana. Rundan avslutas alltid med lunch och prisutdelning. Idag var det ett 50 tal deltagare på plats. Det var där vi dök upp. Vår golfkarriär är för tillfället lagd på is. Men äter gör vi gärna. 😁
Lunchsittning.

20131122-201150.jpg

20131122-201233.jpg
Vår vän Rolf är en av de ansvariga för fredagsgolfen och håller här i prisutdelningen.

20131122-201439.jpg
Som avslutning på lunchen fick vi köpt med oss 50 crayfishstjärtar hem av en kontakt till Rolf och Jessika. Crayfish är som en variant av hummer fast utan klor. Storleksmässigt ligger de mellan en hummer och en riktigt stor kräfta. På köpet fick vi också med oss Jessikas specialrecept på tillagning av delikatesserna. Tack snälla Jessika för hjälpen med köp och recept!
50 crayfishstjärtar. 👋👋👍

20131122-204842.jpg
Luktar ljuvligt från koket kan jag lova!

F.ö har dagen bestått av träning, läxläsning (Tildas distansskola är aldrig stängd 😯) och en hel del ärenden på stan. Bl.a skulle vi lämna tillbaks en rutschkana som vi köpt till barnen på barnhemmet. Den var felgängad så vi kunde inte skruva ihop den hos Amelia utan fick släpa hem den igen. Gick till Game idag för att byta den. Då erbjuder sig killen i affären att skruva ihop den. Nu snackar vi värsta IKEA monteringen….Naturligtvis tackade jag ja och fortsatte mina ärenden under tiden. Kommer tillbaks efter 1,5 timmar och då är de TVÅ som skruvar och är nästan precis klara. Detta är Sydafrika för mig. Massor av personal i affärerna och god service. Det känns lyxigt. Och man blir glad av ett sådant bemötande.
Här sliter två killar med min rutschkana.
Utan att ta betalt.

20131122-211204.jpg
En annan superserviceminded och strålande glad person är killen som tar min varuvagn fullastad med matkassar vid utgången på Spar, rullar ut den till min bil och lyfter i alla kassar i bilen. Inte tal om att jag får hjälpa till. ”Don’t take my job from me lady” säger han och ler med en tandlös mun. Ger honom dricks och han ler ännu mer. Jag sitter i bilen och ler i flera kvarter efter ett sådant möte. Vi har stött på oerhört mycket värme och glädje i ZA från alla vi mött, svart som vit. Inte en gång har jag känt mig hotad, orolig eller illa till mods. Hade väntat mig annat lite tuffare klimat här och är oerhört positivt överraskad. Nu bor jag i lilla gulliga Stellenbosch som naturligtvis inte är representativt för hela ZA. Men för tillfället är det min referensram för hur livet i ZA ser ut. Och det ser väldigt bra ut. Håller med alla svenskar i Somerset West: ZA är ett fantastiskt ställe att bo på.

Killen på parkeringen på Spar. Även kallad Solstrålen.

20131122-213453.jpg

One thought on “Fredagsgolfen

  1. OjOJOJ
    Sådana där crayfishstjärtar räknar jag med att vi får avnjuta
    någon kväll med er i villa Grell. Träffade Thomas Lundquists föräldrar (Hasse o Ingegerd)
    igår,de hade varit nere i både stellenbosh og Somerset West förra året. De var helt saliga
    över hur fint där var, de skickar en hälsning till er.
    Lev väl
    Murre

Kommentera

