Jakten på den försvunna…

…..julstämningen fortsätter. Idag hade Tyska Kyrkan i Stellenbosch julmarknad och jag gav mig dit i sökandet efter min älskade julkänsla. Marknaden var inte stor men ganska mysig och absolut europeiskinfluerad.

20131130-142513.jpg

20131130-142603.jpg
Hittade lite pynt och ris så att jag kunde göra en julkrans när jag kom hem och DET höjde absolut gemytligheten kring vår matplats.

20131130-142759.jpg
Samlar hemma i Sverige på speldosor med julmusik och hittade till min stora glädje en vacker speldosa här. Som både spelar och ”snöar”. Lekker! (Grundkursen i afrikaans: lekker betyder fin).

20131130-143054.jpg
Simsalabim. Snö. Och ”We wish you a merry Christamas”. 🎶. Yeah! Nu kan julgästerna komma.

20131130-143324.jpg
Utanför Tyska Kyrkans julmarknad står sommaren i full blom. Jakarandaträden blommar över hela staden och är sagolikt vackra,

20131130-144323.jpg
Fascineras fortfarande efter tre månader när jag promenerar runt i stan att jag är i Afrika när det ser ut så här:
Ståtliga gröna ekar överallt.

20131130-144649.jpg
Gröna prunkande trädgårdar och hus i cape dutch/kolonialstil.

20131130-144824.jpg
Min afrikanska världsbild har reviderats ganska kraftigt sedan vi kom hit. Mina referensramar kring hur Afrika såg ut grundade sig tidigare på besök i Gambia, Senegal, Marocko och Egypten. Kunde aldrig föreställa mig att Sydafrika skulle vara så annorlunda.

Filmen igår om Nelson Mandela var inte helt oväntat mycket bra och fängslande. Dåligt ordval i sammanhanget kanske….men fängslande var den! Dokumentärer i allmänhet och Nelson i synnerhet är otroligt fascinerande så vill ni se en bra och viktig film så se den. Det viktiga är att Nelsons tankar om att Sydafrikas problem bara kan lösas på ett fredligt och demokratiskt sätt fortsätter spridas av andra då han idag själv inte är förmögen till detta. (Han vårdas idag 95 år gammal i respirator). Ett av hans berömda citat lyder: ”No one is born hating another person because if the colour of his skin, his background or his religion. We must LEARN to hate, and if we can learn to hate we can be taught to love, for love comes more naturally in the human heart than the opposite.”
Så sant. Så enkelt. Men tydligen ändå så svårt!?

Avslutningsvis vill jag berätta att 19-åringen ringde från sin campingplats igår eftersom vi sökt honom med anledning av hans födelsedag. Han befinner sig nu i Kruegerparken och är således tillbaks i ZA. Skönt. Han var nöjd och glad men konstaterade att det inte hade varit som en ”vanlig” födelsedag. Är det någon som är förvånad när jag säger att jag går ”all-in” och slår på den stora bongotrumman på barnens födelsedagar? Klart att det måste varit ett mini-trauma att fira sin födelsedag utan mammas kalasfix? 😃😁😳. Laddar för fredag. DÅ blir det 19-års kalas så det hörs hela vägen till Sverige.

2 thoughts on “Jakten på den försvunna…

  1. Hittade den här bloggen genom en annan blogg (Minna i Sydafrika om jag minns rätt), och den har verkligen varit trevlig och givande läsning! Om bilden av Afrika förändras genom att bo i Stellenbosch har även min bild av Sydafrika reviderats en hel del genom att läsa bloggen. Det är alltid lika trevligt att läsa om platser som är främmande för en själv då texten är skriven av någon som verkligen är på plats och upplever vardagslivet, och då bloggen är sällsynt välskriven blir det inte sämre. Börjar bara hoppas att jag själv skulle få fira min 19-årsdag i Kruger, men det kommer knappast att hända. Å andra sidan är man ännu ung och tid finns för en hel del.

    Hälsningar från Finland!

Kommentera

