Sköna söndag!

Karro (Palo) kom igår med väskan fylld av godsaker och familjen Dunge (Åbro Bryggerier/CBC) kom i morse med detsamma. Den riktiga hårdvalutan nu förutom smågodis är BRÖD. Lingongrova och Skogaholms. Det mesta brödet här nere är inte grovt och dessutom ganska gummiaktigt. Det liksom växer i munnen…
Frukosten i morse var helt ljuvlig med svenskt bröd!!!!

20140105-170842.jpg
Det blev en sen frukost på altanen för barnen.

20140105-171001.jpg
Efter frukosten åkte vi till söndagsmarknaden på Blaauwklippen.

20140105-171100.jpg
Eftersom det är Karros första dag här bestämde vi oss för att äta lunch på en vingård. Jag hade inte bokat något så vi åkte bara helt enkelt ut på en av vinstråken och stannade på första bästa ställe. Helt slumpmässigt hamnade vi därför på den relativt nyöppnade vingården Mont Marie som tidigare var en del av den närbelägna vingården Klein Dasbosch. Det som är så fantastiskt med the Winelands är att det ena stället är bättre än det andra och detta var inget undantag utan tvärt om: här åt jag idag den godaste och mest fantasifulla kingcliprätten (fisk) jag ätit på hela tiden i ZA. En fantastisk matuppmevelse! Mitt ute i ingenstans hittar vi ÄNNU ett kanonställe: suverän mat, läcker design och supertrevlig personal. Vågar mig på att konstatera att mat- och vinkvaliteten är mycket bra överallt! 😃

20140105-171903.jpg
De öppnade för tre månader sedan och hade full snurr på restaurangen nu. Beräknade vara igång med sin vinprovning inom en månad. Använder samma vinmakare som på Klein Dasbosch men under Mont Maries varumärke.
Liten brödplatta innan maten:

20140105-172118.jpg
Palo, Tilda och Liza på fine-dining:

20140105-172216.jpg
Min suveräna huvudrätt kingclip med hummerravioli, kapris, oliver, vitlök, musslor och stuvad spenat. Åh jag tror jag åker tillbaks snarast! Ett tips till er i området: de har både lunch och middagsservering flera dagar i veckan samt frukost på söndagar:

20140105-172459.jpg
Tilda njuter av en steak med bea…

20140105-172607.jpg
Cool citronpress till fiskrätten:

20140105-172643.jpg
Tog deras ostbricka till efterrätt och den höll samma höga kvalitet! Kolla ostknivarna, små möss….

20140105-172833.jpg
Hoppade över vin eftersom jag skulle träna efter lunch men måste snart åka dit igen och provsmaka deras få men säkert utsökta viner.
I kväll blir det grill på altanen och tidigt (?) i säng för i morgon blir det heldag i Kapstaden. 👍😉

2 thoughts on “Sköna söndag!

  1. Ping: Mont Marie – igen | karusellgrell

Kommentera

