MY PLEASURE!

Sydafrikanerna är ett under av vänlighet. Vart man än kommer möts man av leende och hjälpsamma människor. Flera gånger dagligen möts man av hjälpsamhet utöver det jag som svensk är van vid. Tackar jag någon för hjälpen får jag alltid till svar: ”My Pleasure”. Sagt från hjärtat. Klimatet i det offentliga rummet är väldigt varmt och välkomnande oavsett om jag möter svarta, färgade eller vita personer. Det påverkar personer och miljöer mer än vad man tror anser jag.

Även barnen känner samma sak i skolan. Det finns INGET utrymme för att vara elak eller oartig och den som mot förmodan vågar sig på detta blir reprimerad. Det innebär att även barnen är oerhört vänliga och trevliga mot varandra. Att alla ska få vara med är en självklarhet. Jag har noterat samma sak när jag träffat deras vänner. ”Polite” är ett ord som beskriver deras sätt att vara. Polite på ett väldigt naturligt sätt. Inte på ett tillgjort sätt utan fortfarande med ett barns lekfulla och lite valpiga sätt. Man visar respekt för vuxna, lärare och för varandra och respekt ligger till grunden för alla bra relationer. Jag är tacksam och fascinerad av hur barnen har blivit mottagna av sina nya sydafrikanska vänner. Det är de med vet jag. Nya vänner för livet eller kanske bara under året vi är här? Vem vet? Men just nu har de det väldigt bra. Det är det viktiga.

På bilden ser ni Liza i mitten på ett födelsedagskalas i fredags. Med några av hennes fina vänner. Läs mer på hennes blogg.http://www.nattstad.se/lizasliv/lite-bilder-ifran-kalaset-11925906

Bild

One thought on “MY PLEASURE!

Kommentera

