Kvinnlig list? 😇

Det finns ett gammalt ordsprĂ„k som lyder: ”vĂ€gen till mannens hjĂ€rta gĂ„r via magen”. Lite förlegat för min generation men ett uns av sanning ligger det kanske i det. Detta gĂ€ller inte bara mannen utan ocksĂ„ barnen tĂ€nker jag. Jag körde det knepet idag dĂ„ jag ringde till Viktor och frĂ„gade om han ville komma hem pĂ„ semlor imorgon. Han nappade direkt! Det funkar uppenbarligen. Det blir inte bara semlor utan Ă€ven lunch pĂ„ vingĂ„rd. Medan vi har gĂ„tt in för att ”kartlĂ€gga” omrĂ„dets vingĂ„rdar har han rest runt i flera olika afrikanska lĂ€nder, bott i kĂ„kstĂ€der, arbetat med community projects och varit pĂ„ spĂ€nnande Ă€ventyr (inte avundsjuk alls! 😝) och knappt varit med pĂ„ en enda vingĂ„rd. ”Stackars” barn. 😁
Eftersom jag utlovat semlor blev det bakning idag. LÀtt som en plÀtt nÀr man köper fÀrdig deg pÄ Checkers. En pÄse fÀrdigjÀst deg för 6:-. Och det bÀsta av allt: ingen disk och kladd! DÀremot var det inte lÀtt att hitta malen kardemumma sÄ jag fick köpa kÀrnor och mosa och pilla ut innanmÀtet för att fÄ de ÄtrÄvÀrda fröna. MÄnga husmorspoÀng pÄ det.
FÀrdigjÀst deg Àr oerhört praktiskt.

20140201-213419.jpg
Husmorpillet…sĂ„ hĂ€r ser kardemumma kĂ€rnorna ut:

20140201-213531.jpg
Resultatet: nĂ„gra vanskapta vetebullar med MYCKET kardemummasmak som imorgon ska förvandlas till lĂ€ckra semlor. Herregud det ser ut som om en dagisgrupp varit hĂ€r och bakat. đŸ˜”…och jag kan inte skylla pĂ„ barnen för jag bakade helt sjĂ€lv…..

20140201-215815.jpg

3 thoughts on “Kvinnlig list? 😇

  1. HĂ€rligt Marie
    Vi gillar ditt engagemang….
    du slĂ€pper inte Äldsta barnet utan vidare..
    Men han mÄr sikkert gott av att han vet, om det strular,
    sÄ har han din moderskÀrlek, som tar hand om honom
    Kramar Murre og Morra

  2. Det blir nog gott trots att bullarna ser lite annorlunda ut…

    Du undrade varför jag kallar Maken för Ironman: well för att han gjorde en Ironman sommaren 2012 och alla som gjort en full Ironman (triathlon) fĂ„r kalla sig Ironman… sĂ„ jag tyckte det var lite kul. Kanske att han gör en i höst igen, om han hinner trĂ€na tillrĂ€ckligt mycket.

Kommentera

