10-årsjubileum

I år firar föreningen Amelias Vänner som sponsrar Amelias barnhem 10 år. (www.ameliasvanner.blogspot.com) Eftersom det är jubileumsår vill vi gärna göra något extra och Amelia har länge drömt om att bygga ett skolhus. Av den anledningen åkte jag idag till Amelias barnhem för att träffa henne och en arkitekt från stadsbyggnadskontoret för att börja planera. Vi gick igenom hur hon har tänkt sig projektet, mätte, räknade, spånade och fantiserade. Arkitekten ska nu sätta sig och rita ett förslag och framförallt komma men en offert på kostnader innan vi vet om projektet är genomförbart. Spännande är det i alla fall och Amelia var glad och lycklig som ett litet barn. Hon hade dagen till ära klätt upp sig i en riktigt fin klänning och hade en tjusig turban på huvudet :), inte den vanliga frottehandduken. Dessvärre glömde jag kameran hemma och kunde inte fota. 😦

Idag var det första gången som jag åkte själv till kåkstaden Mfuleni för att hälsa på Amelia. Ingen familj, inga vänner och inget jippo på plats. Bara en helt vanlig dag för barnen. Amelia och arkitekten var inte på plats när jag kom så jag satte mig ner och lekte med barnen. Det var nog en av de mest minnesvärda gångerna jag varit där. Eftersom jag var själv och det inte var massa ståhej och kalas fick jag en helt annan kontakt med dem idag trots att vi inte pratar samma språk. De känner naturligtvis igen mig eftersom jag varit där många gånger nu och de vill gärna sitta i knäet, hålla handen, klappa mig och bara vara nära. SÅ lyckliga över den uppmärksamhet som de får. Jag har svårt att sätta ord på det men den stunden jag satt i sanden på barnhemmet och ”umgicks” med barnhemsbarnen var en riktigt fin stund i mitt liv. Idag hade jag inte med mig nya leksaker, godispåsar eller hoppborgar. Det vara bara jag. De var lika glada och tacksamma ändå och de 2-3 stycken som lyckades tränga ihop sig i mitt knä såg allra lyckligast ut.

Kameran glömd hemma och inga nya bilder för dagen så jag slänger in en av mina favoritbilder från barnhemmet tagen i höstas. Tilda med några söta små barn.

Bild

Kommentera

