Kontrasternas land

Idag blev det kåkstadsbesök både på förmiddagen (barnhemmet) och eftermiddagen då vi skulle hjälpa Anna flytta. Hon flyttade sig själv och yngsta sonen för några veckor sedan och idag skulle vi flytta hennes bohag: 1 kyl, 1 bord, 1 TV, 2 sovmadrasser och 2 väskor med kläder. Det är ALLT hon äger 😞. Vi började med att åka till kåkstaden i Stellenbosch, Kayamandi för att hämta hennes saker. När man stiger ur bilen är det alltid barn som kommer springande och vill bli fotade.
Packning av bil pågår.

20140204-192317.jpg
Ett litet nätt kylskåp skulle in i bilen 😁.

20140204-192538.jpg
Knappt hade kylskåpet kommit in i bilen förrän det började läcka gas!!!!!! Det första vi fick göra var därför att köra kylen till en reparatör längre upp på gatan. Nja…egentligen var det en hårfrisör som både klippte OCH reparerade kylskåp. 😳 Mångsysslare helt enkelt.

20140204-192948.jpg
Kayamandi är enkelt och fattigt. Boendestandarden är som synes låg.

20140204-195350.jpg

20140204-195435.jpg
Anna och jag säger hejdå till Kayamandi.

20140204-195610.jpg
Från den ena kåkstaden körde vi vidare till den som Anna har flyttat till, Kraaifontain närmare Kapstaden. Hon har hyrt ett rum i en byggnad där och hon var så nöjd och glad. Rummet hon hyr är riktigt slitet och smutsigt med trasig linoleummatta. Rummet är 12 kvadrat utan varken vatten (diskho), dusch eller wc. Helt enkelt ett rum. Där ska hon bo tillsammans med sin 15-åriga son. Rummet fungerar som ett kombinerat sovrum/vardagsrum/kök.
Annas rum.

20140204-201033.jpg
Anna på utsidan av sitt hus.

20140204-201146.jpg
Kände mig som en orolig mamma när jag lämnade henne där. ”Säkert att allt är ok nu Anna? Ring mig om du behöver något”. Daltade värre med henne än Viktor som vi flyttade förra veckan. Viktor är 19 år och Anna 42….född och uppvuxen under tuffa förhållanden i en kåkstad. Jag tror hon klarar sig alldeles utmärkt utan mina ”omsorger” men lik förbaskat känns det inte bra. Detta är den andra sidan av Sydafrika. Enorma kontraster mellan rik och fattig, svart och vit. Man kan inte annat än att bli sorgsen av skillnaderna.
Det spelar ingen roll hur glad Anna var och hur mycket jag försökte glädjas med henne. Jag var nedstämd när vi åkte därifrån.

2 thoughts on “Kontrasternas land

  1. Du ä5r bara så fantastisk Marie, – hela din familj, – du beskriver så att man lever med, – känner med, – upplever tillsammans med dig och din familj, – vi var ju också där och såg och kände, – men ni kommer NÄRA och mera på riktigt, – jag kände mig som nån slags åskådare vid mitt besök, – kom aldrig så helt nära som ni nu gör. Jag gläds över att ni är DÄR och kan förmedla till oss ”åskådare”. STOR kram Marie.

Kommentera

