Jag – en invandrare

Många nya personer är inne på bloggen i dagarna, troligen pga bloggtävlingen jag deltar i. Välkomna! Jag kan inte se vilka som är inne men jag kan se vilka inlägg som läses och nytillkomna läser inte bara aktuella utan också gamla inlägg. Jag satte mig själv och bläddrade i bloggen av den anledningen. SÅ glad att jag bestämde mig för att börja skriva dagbok. En värdefull skatt för mig och familjen. Jag skrattar och gråter om vartannat när jag läser. Så mycket fina minnen.

Hittade ett inlägg från 5 september då vi hade varit i ZA i 7 dagar. Jag hade lika väl kunnat skriva det inlägget idag och vill gärna publicera det igen eftersom jag tycker det är viktigt:

 

Bild

”Citat Nelson Mandela:

”No one is born hating another person because of the colour if his skin, his background or his religion. People must learn to hate, and if they can learn to hate, they can be taught to love, for love comes more naturally to the human heart than its opposite.”

Så sant. Så rätt. Men uppenbarligen inte en självklarhet i många länder runt om i världen där rasism, förtryck och orättvisor råder. Vi lever i Sverige i ett tryggt demokratiskt samhälle som vi tar för självklart. När vi kommer till andra platser i världen blir det tydligt att det är en lyx och att det inte fungerar på samma sätt överallt. Sydafrika är ett bra exempel. Apartheid avskaffades 1994 men fortfarande idag 19 år senare är det stora skillnader mellan svarta, vita och färgade. Officiellt har man samma rättigheter men inofficiellt är villkoren inte lika för alla. Det kommer ta många generationer innan gränserna mellan de olika befolkningsgrupperna suddas ut.

Idag är jag en invandrare i ett främmande land. Känner mig trygg med det. Sänder en ödmjuk tanke till alla invandrare/flyktingar världen över som flyttar/flyr för att de är tvungna till det och kommer till länder där de inte förstår ett ord. Utanförskapet och anpassningssvårigheterna går hand i hand med språkförbistring. Vi har FRIVILLIGT flyttat till ett land under en BEGRÄNSAD tid i livet som ett ÄVENTYR och vi är alla hyfsat BRA på engelska och har EXPERTHJÄLP på plats i form av goda vänner som bor här sedan 7 år. Ändå tycker vi att det är knöligt, meckigt och svårt att förstå vissa saker. Men hallå. Fy skäms på oss. Tänker på alla som tvingas lämna sina hem och fly till främmande delar av jorden UTAN ovan nämnda fördelar som vi har. Har idag en ännu större respekt för dem. Jag ser mig själv som en ganska fördomsfri människa. Jag kan dock definitivt vara mer aktiv i att påverka min omgivning åt samma håll. Jag börjar idag.”

Slut inlägg från 5/9.

Drog nästan efter andan när jag hade läst klart inlägget och slogs av hur enormt mycket vi upplevt gällande fördomar och orättvisor (mot svarta/färgade) och hur mycket vi faktiskt har gjort aktivt för att motverka den samhällsstrukturen. Det har påverkat oss och våra värderingar mer än jag kan beskriva och jag tror att vi alla har förändrats lite p.g.a det. Även om det är smärtsamt ibland hade jag aldrig velat vara utan erfarenheten. Ännu mer tacksam är jag idag för att vi valde att flytta hit eftersom jag börjar se vidden av hur det påverkat oss som personer. Tacksam för egen del men framförallt för barnens skull. De befinner sig alla tre i utvecklingsfaser i livet och betydelsen av att vistas i Afrika under ett år kommer påverka dem för livet. På ett mycket positivt sätt.

 

Kommentera

