Aktiva gĂ€ster 😳

Även denna morgon var ungdomarna uppe före mig…😳. De satte klockan pĂ„ 7 för att inte missa nĂ„gon tid i vackra ZA. Exemplariska ungdomar om du frĂ„gar mig 😝. De började dagen med en power-walk. DĂ€refter skjutsade vi ivĂ€g dem till dagens första utflykt: kĂ„kstadsbesök med lokalguiden Madiba. Under denna turen vandrar man tillsammans med Madiba (inofficiell borgmĂ€stare i Kayamandi) i hans kvarter och hĂ€lsar pĂ„ bĂ„de i skolan men Ă€ven hemma hos hans bekanta. En riktigt Ă€kta och stark upplevelse hos den som Ă€r med. Reaktionerna hos tjejerna lĂ€t inte vĂ€nta pĂ„ sig nĂ€r jag hĂ€mtade upp dem. ”SĂ„ spĂ€nnande, nyttigt, roligt och ledsamt pĂ„ en och samma gĂ„ng” var deras omdöme. Fascinerade var de dessutom av hur vĂ€nligt de blivit bemötta av folk i Kayamandi. Madibas tanke med rundvandringen i kĂ„kstaden Ă€r att fĂ„ vita och svarta att nĂ€rma sig varandra. Han gör det riktigt bra.
20140210-203130.jpg20140210-203152.jpg
20140210-203506.jpg
PÄ eftermiddagen stod Lejonparken i Paarl pÄ agendan. Tjejerna hinner inte med en safari pÄ semestern men nÄgra djur mÄste de ju se. Att prioritera lejonen var enkelt. Parken var riktigt bra, över förvÀntan mÄste jag sÀga. Vi hade dessutom valt att Äka dit nÀr det var dags för lejonen att Àta vilket gav oss mycket valuta för pengarna. Lejonparken i Paarl Àr en s.k fristad för lejon som blivit rÀddade frÄn ohÀlsosamma förhÄllanden pÄ t.ex zoo och cirkusar som vanskött djuren. DÀrför kÀnns det extra bra att stödja just deras verksamhet.
Ta tex Brutus som var misshandlad och hade en bruten kĂ€ke nĂ€r han rĂ€ddades…Om nĂ„gon undrar HUR man lyckas bryta kĂ€ken pĂ„ ett sĂ„ stort djur kan jag berĂ€tta att Brutus blev slagen med en hammare. 😡
20140210-190721.jpg
Eller Ares, blind och svĂ„rt misshandlad nĂ€r han omhĂ€ndertogs…
20140210-190923.jpg
Idag finns det 35 lejon, 5 vita lejon och 2 tigrar i parken och alla mÄr idag bra trots tidigare erfarenheter.
Eller vad sĂ€ger ni om Mufasa? Ser ut att mĂ„ prima tycker jag. 😃
20140210-191252.jpg
Eller Tigger, den stiliga bengaliska tigern…ser ut att ha Ă„terhĂ€mtat sig bra.
20140210-191719.jpg
Min favorit var Dodo, en av de vita lejonhanarna. Riktigt lÀcker.
20140210-192154.jpg
The fab 4. HĂ€r vilar det inga ledsamheter. De skrattar HELA tiden. Jag var helt slut nĂ€r vi kom hem…..😉. Hehehe……de pratar och skrattar mer Ă€n mig och mina vĂ€ninnor och jag vet att VI kan bli lite mycket ibland. 😘

20140210-210205.jpg
Efter att ha tillbringat tre kvĂ€llar pĂ„ stan Ă€r de smĂ„ liven idag dö’trötta och vi kan stoppa dem i sĂ€ng tidigt. 👍😍. Mystiska SMS frĂ„n sydafrikanska unga mĂ€n skapar stort STISS i lĂ€gret pĂ„ 24 Sering Street..men ikvĂ€ll Ă€r det jag som lĂ„ser dörren. Hehe.

Moms can be soooooo embarrasing! JorosĂ„atte…..det gĂ€ller att visa vem som bestĂ€mmer…….:).

Moms are SO embarrassing!

One thought on “Aktiva gĂ€ster 😳

  1. Bara sĂ„ hĂ€rligt att fĂ„ lĂ€sa detta. FRISKT lĂ€ttsamt och trevligt, – fina och bra upplevelser för alla oavsett Ă„ldersgrupp. Man bara ler med hela ansiktet Marie. Kram pĂ„ er.

Kommentera

