T-Y-D-L-I-G kommunikation

Att flytta med Diva till ZA gav mig många gråa hårstrån. Hitta ansvarig person, få rätt uppgifter, boka henne etc var ett stort huvudbry under en period av den enkla anledningen att det är svårt att kommunicera med myndigheter här. Man får inga svar helt enkelt. Man måste jaga, jaga, jaga och köra utmattningsprincipen för att få resultat.

Av den anledningen börjar jag redan nu förbereda för Divas hemtransport och kontaktar Jordbruksverket i Sverige för att få motsvarande besked som jag behövde för att ta IN henne i ZA. Vad behöver jag för att ta Diva IN i Sverige? Inom ett dygn får jag svar via mail från Sverige. TJOFF; TJOFF; TJOFF!!!! Tydliga konkreta svar. ”Ok, tack för svar” replikerar jag. ”Vad mer?” undrar jag i vändande svarsmail. ”Inget mer” är svaret. Naturligtvis är det inget mer. Jag har nästan glömt hur underbart effektivt och korrekt det svenska informationssystemet fungerar. Där är Sverige överlägset! Halleluja. Jag älskar tydlig och konkret information.

Nu återstår bara problemet att hitta ett sydafrikanskt fraktbolag som kan boka in henne på flyget. Det problemet har jag än så länge ”bara” ägnat två veckor åt att försöka lösa så än kan jag inte bli frustrerad………….gahhhhhhhh!

Diva på väg till ZA i augusti 2013.

20130821-155851.jpg

Pedagogisk lill-matte kör inskolning i bur innan avresa.

20130821-155833.jpg

3 thoughts on “T-Y-D-L-I-G kommunikation

Kommentera

