Anna

Vår städerska Anna lever som många andra ett tufft liv i kåkstaden. Ibland har jag valt att berätta lite om hennes liv men hoppar över många av detaljerna eftersom det känns för privat. Både jag och Göran pratar mycket med henne när hon är här och vi har lärt känna henne väl. Både på gott och ont har vi fått redan på saker om hennes liv. Det som händer henne är inte unikt. Många andra lever precis som henne ett hårt och utsatt liv i den fattiga delen av ZA. Utan att gå in på detaljer kan jag säga att det är förskräckligt.

Naturligtvis hjälper vi Anna med mer än hennes lön och anledningen till det här inlägget är att jag i veckan fick frågan från två olika läsare: ”Hur kan jag hjälpa Anna/skänka pengar?” och ”Kan du starta en insamling? Det är säkert fler som vill vara med”. Så därför mina kära läsare vidarebefordrar jag den frågan till er: Är det någon som vill vara med? En hundralapp var räcker långt. Det är faktiskt motsvarande en dagslön för en arbetare i ZA. Så är det någon mer än Lisette och Susanne P som vill skänka en peng till Anna så kontakta mig på marie@rebuild.se. Pengarna går till primärt till överlevnad: mat, hyra, transport till jobb och yngsta sonens skola. Jag har hjälpt Anna flytta sina personliga ägodelar och kan intyga att de är få. Det finns knappt det mest nödvändiga. Hela hennes bohag rymdes lätt i en personbil. Inspirerade av familjen Kruger i Simon´s Town tänkte vi också hjälpa Anna att köpa sitt eget skjul/hus. En mycket bra investering. ”Man kan inte hjälpa alla men alla kan hjälpa någon”.

20140216-115018.jpg

Trevlig söndag på er! Prognos på + 40 grader idag och tjejerna vill till Cape Town och shoppa. Synnerligen smart då det är AC överallt inomhus.

Kommentera

