The Smiling People đŸ˜€

Vart man Àr kommer hÀr möts man av leende, glada, artiga och vÀnliga mÀnniskor. SmÄkonverserande med okÀnda mÀnniskor som kassörskan pÄ Spar eller damen i kön pÄ banken tillhör vanliga inslag i dagen. Denna omfamnande och vÀnliga atmosfÀr pÄverkar definitivt trivsel och humör. Med risk för att bli tagen för en galen kÀrring tÀnker jag fortsÀtta le, heja och samtala med frÀmlingar i Sverige. Det skapar sÄ mycket vÀrme och positivism.

En av mina solstrĂ„lar i mitt dagliga liv Ă€r Sam pĂ„ parkeringsplatsen utanför Spar. Han Ă€r en glĂ€djespridare utan dess like. Hans arbetsuppgifter bestĂ„r i att hjĂ€lpa mig köra min kundvagn över parkeringsplatsen, lasta in mina pĂ„sar i bilen och ta hand om kundvagnen. Han assisterar mig ocksĂ„ med vikningar nĂ€r jag backar ut mitt monsterfordon frĂ„n parkeringsplatsen. Detta för att undvika kollision med övriga fordon. 😁. Alla ovan beskrivna uppgifter klarar jag av att hantera sjĂ€lv i Sverige, dvs dĂ€r Ă€r denna arbetsuppgift överflödig. Det Ă€r den egentligen hĂ€r ocksĂ„ men hĂ€r i ZA finns mĂ„nga arbetsuppgifter som vi kan tycka Ă€r onödiga men som innebĂ€r ett JOBB och LÖN för en person hĂ€r. Sam utför sitt arbete med en sĂ„ stor entusiasm, glĂ€dje och stolthet att jag blir alldeles rörd. 😱 Och han medför dagligen att jag Ă„ker frĂ„n Spar med ett stort leende pĂ„ lĂ€pparna 😃😀.

20140216-131511.jpg

IgĂ„r nĂ€r jag trĂ€ffade Sam sa jag till honom att jag tycker att det Ă€r en fröjd att trĂ€ffa honom pĂ„ parkeringsplatsen och att han Ă€r en riktig glĂ€djespridare. ”I love my job, mrs.” svarade han dĂ„. Underbart och vĂ€rt att begrunda.

One thought on “The Smiling People đŸ˜€

  1. Vilken solskenskommentar! Den dÀr vÀnligheten du beskriver, Àr nÄgot jag saknar i Sverige.
    USA Àr mer like ZA pÄ det viset. HÀr pratar vi alltid med kassörerna, och jag försöker anvÀnda
    deras namn. Och i förrgÄr hade jag brÄttom med att köpa en blombukett. AffÀren var full av kunder
    som skulle lÀgga in provianter inför det kommande stora snöfallet. Jag frÄgade en dam om jag kunde
    hoppa in före henne. Sure, sa hon. NĂ€r jag skulle betala, sa hon ”Oh no, IÂŽll take care of it.”. Jag protesterade givetvis men ingen chans. Det kallas hĂ€r en ”random act of kindness” och har faktiskt slagit rot.
    Sam ser verkligen glad ut!!!

Kommentera

