Good and bad news

Bad news:
Tjejerna har precis åkt till flygplatsen och avskedet blev tårfyllt. 😢Jag grät mest. 😁 Dels för att jag kommer sakna dem och dels för att en av de sydafrikanska kavaljererna kom för att ta farväl och det var såååå romantiskt och sorgligt….😭. Herregud vem minns inte när man var 18, nyförälskad och helt upp-och-ner?😱
Tjejerna tar farväl gråtande.

20140218-145027.jpg
Kvar på garageuppfarten när de åkt stod en ledsen kompis och en ledsen kavaljer.

20140218-145300.jpg
Jag tror dock de kommer överleva….de sitter just nu på kvar på gatan och snick snackar och har det trevligt.

Good news I:
Liza höll föredrag i skolan igår. På engelska naturligtvis. Inte första gången men nog den mest omfattande presentationen. Hennes engelskalärare är ny sedan januari och när Liza var klar frågade fröken hur länge hon bott i ZA. 6 månader svarade Liza då.
– ”Incredible” blev mrs Wyness svar.
Det är fräckt, coolt, häftigt att se hur duktiga barnen blivit på engelska på kort tid. Jag njuter när jag hör dem prata med sina vänner. Förhoppningsvis kommer de ha nytta av denna kunskap i livet.

Görans och min engelska utvecklas inte i samma raketfart eftersom vi inte pratar lika mycket engelska. Hemma pratar vi svenska med varandra på dagarna och umgås med både svenskar och sydafrikaner. Barnen har däremot bara engelsktalande vänner samt tillbringar hela dagarna i skolan. Känner mig dock ganska nöjd med den engelska jag kan. I själva verket är vår ”accent” väldigt populär här. En man frågade mig på stan häromdagen om jag var från Europa (han hörde mig prata med kassörskan). Overseas-people står högt i kurs och speciellt Europa verkar vara fascinerande, modernt och ballt. Så jag tror jag behåller min swiiiidish dialekt…..😉😗. Lite VIP behandling följer med den.

Very, very, very good news:
Utvärdering på gymmet i går efter 4 veckor med PT. Resultat: oförändrad vikt men minus 6% fett. Wow. Riktigt nöjd. Men ännu roligare är att PT-Renée konstaterade att kärringa Grell snart 46 år gammal har en metabolisk ålder på 18 år!!!!!’ Jag kommer vara mallig för det i flera veckor. Hehehe.

2 thoughts on “Good and bad news

  1. ”Parting is such sweet sorrow”
    De unga svenskorna som varit hos er, har fått en fantastisk upplevelse att minnas.
    Och var säker på, att ni, föräldrar, alltid kommer att var en sorts idoler för dom.

    • Tack för kommentaren Ruth. Fick precis bästa betyget någonsin av dem. De satt och viskade och tasslade om vad som hänt under deras utgång kvällen före. Något var pinsamt för den ena och de andra tre skrattade. Berätta för Marie! sa de tre som skrattade. Nej! sa den som tyckte det var pinsamt. Men herregud det är ju ”bara” Marie! sa de tre andra då. Härligt och ett fint omdöme från ett gäng 17-18 åringar tyckte jag. Kram på dig Ruth. Allltid lika kul med dina kommentarer. Har du en blogg? Hur hittade du min?

Kommentera

