Att ta seden dit man kommer….

Efter en hel uppväxt i prydliga skoluniformer gör de sydafrikanska ungdomarna uppror när de börjar på Universitetet. De kommer till skolan i badshorts, linne och BARFOTA. På riktigt. Det är inte för inte sydafrikanerna kallas för the Barefoot People.
Idag hade jag fin lunchdate. Min son. Han kom åkande på sin longboard BARFOTA! En av utmaningarna man ställs inför som nybliven student (finns en checklista med saker man ”SKA” göra enligt seden) är att klä sig som en sydafrikansk student. Det hade han gjort förra veckan. Han gillade inte badshorts och linne men väl att vara barfota. Ehhh? Men okej…lika bra att göra det nu för det funkar dåligt i Sverige.

20140220-161634.jpg
Efter en mycket trevlig lunch och museumbesök (Stellenbosch Village Museum) följde han med hem och la sig och vilade en stund efter de utmattande aktiviteterna vi ägnat oss åt. 😳😁? Det var då jag såg det. Hans fötter!!! Herregud! Kolsvarta. Med ens kändes det som om han var tio år gammal och kom in en sen sommarkväll efter att ha varit ute och lekt barfota. Lycklig och smutsig. Med sommarfötter 😃😍. Underbara minnen har jag associerat till barnens kolsvarta sommarfötter som egentligen inte blev helt rena förrän på hösten hur mycket jag än skrubbade….
20140220-162323.jpg
Idag motstod jag impulsen att stoppa honom i badkaret som jag brukade göra när han var liten. 😊 Tacksam och blödig över alla fina minnen från barnens uppväxt. 😢

2 thoughts on “Att ta seden dit man kommer….

Kommentera

