Shopping som vĂ€rmer i đŸ’š

Ibland fĂ„r jag pengar frĂ„n vĂ€nner och bekanta i Sverige som vill att jag ska köpa nĂ„got till barnen pĂ„ Amelias barnhem. Förra veckan fick jag hela 1400:- av familjen Erica Wolving och min syster Malin med familj. RĂ€cker lĂ„ngt hĂ€r 😃. SĂ„ idag Ă„kte jag och Lunga och storhandlade. Lunga Ă€r 27 Ă„r gammal och har bott hos Amelia sedan han var 7 mĂ„nader. Han vet inte omstĂ€ndigheterna kring hur han lĂ€mnades till barnhemmet men för honom spelar det ingen roll sĂ€ger han. Kollektivet hos Amelia – 15 förĂ€ldralösa barn och 10 vuxna förĂ€ldralösa ”barn” som Amelia tagit hand om och uppfostrat Ă€r hans familj. De vuxna hjĂ€lper idag Amelia att ta hand om de smĂ„ barnen. ”Amelia rĂ€ddade mitt liv och att hjĂ€lpa henne med barnen Ă€r ett sĂ€tt för mig att ge tillbaks” sĂ€ger han. đŸ˜„
Vi Ă„kte till supermakten och gjorde en rejĂ€l storhandling av basvaror: ris, majsmjöl, mjöl, kryddor, buljong, blöjor, tvĂ€ttmedel etc. Inget kött. ”Det Ă€ter vi sĂ€llan. Bara om vi har pengar över” sĂ€ger L. För 1400:- handlade vi basvaror och huvuddelen av hushĂ„llets förbrukningsmaterial för EN HEL MÅNAD! FÖR 25 personer.
Lunga med dagens inköp.

20140304-154637.jpg
Jag handlade ocksĂ„ eftersom vi Ă€ndĂ„ var i affĂ€ren. Köpte lite ”gott att Ă€ta” till Tilda och hennes kompis som ska vara ensamma hemma ett par dagar dĂ„ vi Ă„ker bort. Blir ni förvĂ„nade om jag sĂ€ger att min varukorg sĂ„g liiiite annorlunda ut, kostade nĂ€stan liiiika mycket 😔 och berĂ€knas rĂ€cka till 4-5 dagar? 😣

Liza ska imorgon pĂ„ lĂ€ger med skolan i 3 dagar. Göran och jag passar pĂ„ att Ă„ka bort samtidigt. NĂ€r jag berĂ€ttade att ”jag och pappa ska pĂ„ semester” möttes jag av en skeptisk uppsyn frĂ„n de tvĂ„ stora barnen. ”VadĂ„ semester? Ni Ă€r ju lediga hela tiden!”. Okej dĂ„. Vi kallar det miljöombyte och vuxentid om ni tycker det lĂ„ter bĂ€ttre 😃😃😀😃😘😍😛😝😜. Vi ska ner till Kaphalvön och bo pĂ„ ett mysigt guesthouse pĂ„ stranden i Kommetjie, vandra, lĂ€sa, klĂ€ttra, rida pĂ„ stranden, Ă„ka pĂ„ vingĂ„rd och ta en svĂ€ng in till Kapstaden och skĂ€lla pĂ„ visumagenten som strular som F!N. HĂ€rligt! Allt utom den sista aktiviteten dĂ„. 😁

4 thoughts on “Shopping som vĂ€rmer i đŸ’š

  1. Är det inte underbart, att sĂ„ liteÂŽ kan betyda sĂ„ mycket! Du och din familj
    har verkligen ”made a difference” under den korta tid ni varit i Stellenbosch.
    Beundran kommer er vÀg!

  2. TACK Marie för att du förĂ€dlat vĂ„ra pengar till mat och andra förbrukningsvaror till barnhemmet!! Du Ă€r fantastisk! 🙂

Kommentera

