Annas insamling – Tack ni generösa! ❤

På kort tid har ni tillsammans skänkt nästan 9000:- till Annas insamling. Det innebär att vi kan betala 10 månaders hyra för henne i ett hyfsat boende med 2 små rum och en toalett. Hon bor idag mycket enklare, inneboende i ett rum hos en kvinna och betalar för detta 400:-/månad. Ingen dusch/wc eller kök. Ingen el för kvinnan betalar inte elkostnader så Anna och sonen äter mackor till middag i mörkret i rummet. Dessutom visar det sig att kvinnan som delar deras boende försörjer sig lite mer ”tvivelaktigt” och många är männen som passera hennes rum per dag. Ingen bra miljö för Anna eller hennes son tycker jag. Själv tycker hon att det är bra mycket bättre än det hon lämnade.

Idag har jag sagt till Anna att börja leta boende, antingen för att hyra eller köpa så vi hinner få allt i ordning innan jag åker. Jag kommer inte ge Anna pengarna cash utan förbetala hennes boende. Alternativet är att min vän i ZA förvaltar och portionerar ut pengarna. Det beror på om vi köper eller hyr.

Anna blev mållös. Chockad. Tacksam. Ändå berättade jag inte sanningen om hur mycket pengar det är. Summan vi pratar om är för stor för henne att ta in. Tar det lite i etapper. För att ni ska få perspektiv på hur mycket det är för henne kan jag nämna att hon ibland när det kniper lever på 70-80 kronor i matkostnader i en HEL månad.

Jag frågade henne idag vad hon ville ha mest av allt om hon hade pengar över. ”En säng till Naido (sonen). Sedan en säng till mig själv”. Anna har aldrig sovit i en säng. Det är det första jag ska köpa för era pengar. Två sängar till två personer som sovit på golvet hela sitt liv.

Tack ni alla snälla givmilda personer. Ni gör en STOR skillnad för en seriös, hårt arbetande kvinna som försöker skapa en ordnad tillvaro för sig och sin 15-åriga son. Primärt handlar det om att köpa några sängar och skaffa dem ett eget boende. Möbler eller andra faciliteter äger de inte. Det är lyx för dem. Deras föreställningar om ett hyfsat boende är långt ifrån våra ideal.

Det kommer bli mer pengar till Annas insamling. Dels kommer vi lämna en summa själva och dels är det mer pengar på väg in från andra håll. Vill du vara med och bidra är du hjärtligt välkommen att maila mig på marie@rebuild.se

Kram.

3 thoughts on “Annas insamling – Tack ni generösa! ❤

  1. Härligt! Ja, man får ett helt annat perspektiv på saker och ting när man bor här. VI bor ju som kungar och lever gott men det finns så många som har det extremt tufft. ”Vår” Eunice är så lycklig i sitt hus som vi köpte åt henne med hjälp från många vänner som bidrog. Hennes dotter är fortfarande helt fascinerad över att hon sover så gott fast det regnar. Tidigare bodde dom i ett skjul med plåttak. Det regnade in i dotterns säng! Eunice har nu fått ont i ett ben och varit hos läkare. En klämd nerv var diagnosen. Hon fick värktabletter och blev hemskickad. En dam som hon jobbar för på tisdagar och vi betalar nu för behandling av en kiropraktor. Hon har varit där 3 gånger och är redan mycket bättre och LYCKLIG! Ett besök kostar R220 och Eunice lön är R150/dag. Man förstår ju att det aldrig kan vara ett alternativ för henne att kunna gå till en kiropraktor om hon inte fick hjälp av oss. Vi gör vad vi kan och att ”bara” se till att EN familj får ett drägligt liv betyder MYCKET!
    BRA JOBBAT!

  2. Det är så rätt Gabriella. Kan man hjälpa EN familj till ett drägligare liv är det värt hur mycket som helst. Bra jobbat själva. Eunice är lyckligt lottad som har träffat er. Kram ❤

  3. Så glad att många vill vara med och hjälpa Anna. Vet inte vad jag skall skriva, vet bara att jag gillar allt du skriver ang Anna, jag delar dina tankar och ditt tänk kring hennes situation och framtid. Vi hjälper en tjej som heter Jill som bor i Heideveld och som lever med sin mamma och dotter i ett mindre hus, de har det snäppet bättre än Anna. Fint att vi var många som kände att vi tillsammans kunde göra något för att förbättra hennes och sonens liv. Kram

Kommentera

