Världen är upp och ner på södra halvklotet

Handlar höst- och vinterkläder i mars fast jag snart ska åter till sommaren på norra halvklotet. Jag som inte handlat NÅGOT på snart ett år fick plötsligt lust att handla kläder. Vinterkläder 😁. Fast skillnaden mellan sydafrikansk vinter och svensk sommar kan vara hårfin; 14 grader och regn är dessvärre inget ovanligt hemma i Sverige. Det känns lite underligt att åka hem till sommar när vi precis haft en LÅNG sommar här och en fantastisk sommar i Sverige 2013. DEN sommaren slog alla rekord. Det är inte utan att jag nästan längtar efter lite kallare temperaturer och regn/snö. Förlåt för att jag skrev det hela Sverige men så är det.
Vinterkläder.

20140326-170332.jpg
De senaste dagarna har det varit lite svalare och jag har byxor och strumpor första gången sedan november. Här är jag med fina mamma och pappa utanför deras hotell i morse. I morgon åker de hem. Snyft. 😢

20140326-170746.jpg
Efter diverse kåkstadsbesök och museum för våra svenska gäster på förmiddagen njöt vi av en härlig lunch på favoritvingården nr 1 om du vill äta i familjär och avslappnad miljö: Delheim.

20140326-171203.jpg
Deras kök består delvis av sydafrikanska maträtter lagade i sk potjiekos, en slags gjutjärnsgryta man använder framförallt för matlagning utomhus över öppen eld. När Viktor åkte på sin Afrikaresa 6 veckor lagade de alla sina måltider i en sådan. På Amelias barnhem/dagverksamheten lagas ALLA måltider så eftersom de inte har en spis. Maten blir väldigt god i en sådan gryta. Men det tar tid….precis som med Braaien får man räkna med 3-6 timmar innan maten är klar. Fast det verkar inte bekymra någon här. 😃

20140326-171942.jpg
Delheim har även några tyskinspirerade rätter (vilket de är väldigt ensamma om i området). Här syns gänget med rejäla bratwurstar. 😳

20140326-172139.jpg
Att hitta tyska specialiteter i SA är svårt kan jag intyga. Min pappa har försökt hitta en wienerschnitzel (vilket brukar vara lätt i andra delar av världen) utan framgång under två veckors tid. Jag träffar inte många tyskar här. Inte heller ryssar eller japaner. Bara så ni vet, ni som är allergiska mot dessa semesterfenomen…😝.

Efter lunchen flängde jag iväg till Lizas skola för utvecklingssamtal. Det är slut på termin 1 av 4 på fredag och dags för betyg vilket delas ut 4 gånger om året vid varje terminsslut. I skolan har de varje vecka nationella prov i flera ämnen. Prov som är utfärdade av Skolverket i SA och därför likadana över hela landet. Det är framförallt resultaten på dessa prov som ligger till grunden för utmärkelserna Rhenish fick förra veckan.
Hur som helst slutade mötet med att jag och hennes superduperstränga grade-teacher (varje klass har en klasslärare och varje årskull har dessutom en ”head-teacher”. Det var henne jag hade möte med) satt med en tår i ögat och förundrades över Lizas framsteg i engelska och skrattade åt mrs Wyness försök att kommunicera med Liza i augusti 2013 med en salig blandning av engelska, tyska (?) och teckenspråk eftersom Lizas engelskakunskaper då var ganska blygsamma. När mrs Wyness sedan fick höra att jag är sjukgymnast ville hon att jag skulle undersöka hennes fryntliga mage så mötet slutade väldigt avspänt och familjärt. 😁 I Lizas värld är mrs Wyness det strängaste som går i ett par skor så hon glodde misstänksamt på mig när jag kom hem och berättade om mötet.
Nu: avskedsmiddag med the Ohlssons.

3 thoughts on “Världen är upp och ner på södra halvklotet

  1. Hej på er Kära Grellare..
    Nu har vi landat välbehållna i Göteborg, resan gick helt perfekt , inga förseningar.
    Tack skall ni ha för två helt oförglömliga veckor tillsammans med er.
    Det har verkligen varir toppenkul.
    Kramar från oss

    Mamma, Pappa og Moster Monica,farbror Hans och Faster Lena

Kommentera

