Läckra vandringsbilder

Helgens vandringsresa gick till Cederberg Mountains, ett naturreservat som ligger ca 30 mil norr om Cape Town. Mycket dramatisk och vacker natur. Bergen beräknas vara 600 miljoner år gamla och härstammar alltså från tiden för Big Bang. Vi körde norröver på stora och små asfaltsvägar och när vi lämnade den sista pyttelilla asfaltsvägen hade vi 60 kilometer kvar att köra på grusväg rakt in i ingenstans innan vi var framme vid målet för vår resa: Kromrivier, en pytteliten campingplats mitt ute i ödemarken. Jag har inte sedan jag besökte Australien på 80-talet varit på en så avlägset belägen plats – mitt ute i ingenstans. En helt fantastisk upplevelse.

På lördagen vandrade vi Wolfberg Cracks, vilket på svenska betyder Wolfberg Sprickor. Vi klättrade brant uppför berget i 1,5 timmar och väl uppe på toppen av bergskedjan kunde man vandra i 1,5 timma INNE i en spricka i berget. Precis som i en orealistisk sagovärld. Det går knappt att beskriva hur fräckt det var…..!!!!

Min kamera var urladdad så jag bifogar här bilder från mina resekamrater lite huller om buller. Njut!

Vandringen var mycket strapatsrik och fysiskt krävande. Inga platta vandringsleder här inte utan väldigt kuperat.

Bild

Ingen direkt lämplig vandring för höjdrädda.

Bild

Som sagt…väl uppe på bergskedjan och inne i sprickan var det ett par hinder att forcera för att ta sig fram. Det var många stora stenar att klättra över/runt.

Bild

Förutom stora stenar var det en hel del små passager att klämma sig igenom. Ja du läste rätt. I mitten av bilden i mörkret är det ett litet hål som vi var tvungna att ta oss igenom för att komma vidare i ravinen/sprickan.

Bild

Inne i sprickan. Bergväggarna ni ser på bilden är 20-25 meter höga och vi vandrade alltså på botten av sprickan.

Bild

Ytterligare en passage som vi fick åla oss igenom. Det var med nöd och näppe att en fullvuxen karl kom igenom på vissa ställen. Riktigt spännande och coolt som ni kanske förstår.

Bild

Här ser ni Göran på en platå inne i sprickan. Många av bergen i området är rödfärgade av ockra och det gav hela sprickan ett alldeles speciellt förtrollat skimmer.

Bild

På botten av sprickan…

Bild

Bild

Här är jag i en av passagerna i sprickan. Dammig och lycklig av allt kravlande i små tunnlar. Som tur var hade jag med min pannlampa för på vissa ställen vi kröp igenom var det mörkt.

Bild

Precis vid ingången till sprickan kan ni se hur bergen såg ut. Läckert va?

Bild

Schysst utsikt från toppen ner över dalen där vi bodde.

Bild

Här ser ni första passagen in i sprickan. Kolsvart och spännande…bara att krypa in…

Bild

Nu när jag ser på bilderna inser jag att det faktiskt var en ganska tuff vandring/klättring. Men det var så vackert och fascinerande längs hela vägen så jag tänkte knappt på det. Vandringen tog ungefär 4 timmar totalt.

Bild

Mitt inne i sprickan fanns det ett utrymmet som var som en stor sal med arkader i taket. Mäktigt. Lite hobbitkänsla.

Bild

Bild

Några av ungdomarna som var med på vandringen inne i något som liknade en maränggrotta.

Bild

Salen med arkaderna var mäktig.

Bild

Ytterligare en passage att ta sig igenom..Notera stenblocken som fastnat som tak över gångarna.

Bild

Bild

Som avslutning lite äckliga spindlar i en av utrymmena vi passerade. Vi såg dessutom 3 (!) ormar i helgen.

Bild

Härlig dag i vackra ZA. Tacksam för att vi träffat vänner som visar oss mer än de vanliga turiststråken. 😃

2 thoughts on “Läckra vandringsbilder

  1. Nice photos and a great description of of one of my absolute favourite places, The Cedarberg. But Marie, I look forward to taking your and the family to a really remote place some time🙂

Kommentera

