Dag 4 – Bungyjump på Bloukrans Bridge

Vi stannade spontant till vid Bungyjumpet. Ingen hade tänkt hoppa men vi ville gärna titta. Tilda hade bokat in sig på fallskärmshoppning i Mossel Bay på fredag men när vi stod och tittade på bungyjumpet sa hon helt plötsligt: Jag gör det om du gör det pappa. Perfekt! Ingen tid att våndas. Bara på med selen och sedan hoppa. För oss som stod bredvid och tittade såg det hur coolt och läskigt ut som helst. Jag och Liza stannade i cafeterian och tittade från deras utsiktsplats och killarna som jobbade där skrattade gott år oss. Vi hoppade en del också kan man säga…..

Tilda var första ut. På med utstyret:

Bild

 

Bild

 

Den här bilden gillar jag. Fullt fokus. Hur cool som helst. Inte en min rörde hon. Vi såg henne i närbild hela tiden på TV skärmar inne i cafeterian.

Bild

Eftersom benen sitter ihop får man lyftas ut den sista biten. Därefter säger killarna: one, two, three, four, BUNGY! och ger hopparen en lätt knuff i ryggen……

De få sekunderna när hon stod där tittade jag intensivt på henne i monitorn för att se om hon såg rädd ut men jag såg till min stora förvåning att hon bara såg riktigt glad ut. Herregud tänkte jag….varför gick jag med på detta? Samtidigt var jag den första att heja på henne när hon sa att hon ville hoppa. Det som oroade mig lite var att det både regnade, åskade och BLIXTRADE runt omkring bron.

IMG_7519

Point of no return. Ett snyggt svanhopp fick hon till.

Bild

För den som vill titta på hoppet live ligger det ute på min facebook sida.

Här hänger hon och gungar upp och ner. Liza och jag stod på balkongen och skrek och hejade så Tilda HÖRDE det när hon hängde där upp och ner. Hehe. Ser ni hur högt det är??? Det är världens högsta bungy från en bro med sina 216 meter och världens näst högsta totalt eftersom man i Makau har ett bungy där man hoppar från ett torn på 233 meter.

 

Bild

 

På väg upp med killen som firas ner för att hämta upp hopparen. Varje kille som arbetar på bron gör den resan ner ca 30-40 gånger om dagen.

Bild

 

Uppe och grymt NÖJD!

 

Bild

 

För Göran var det tredje gången. Dock första gången så här högt. De andra två hoppen har han gjort i Sverige på dryga 100 meter.

På med alla saker.

Bild

 

Bild

 

Ut på avsatsen…

Bild

 

1,2,3,4, BUNGY! Here we go again……

Bild

 

 

Bild

 

Den härliga transporten upp till bron efter lyckat hopp.

DSCF6030

Äntligen tillbaks efter ett fantastiskt äventyr. Utan att blixten slagit ner i bron en enda gång. Phu!

 

IMG_7527

 

Grymt jobbat Tilda och Göran. Vilken underhållning ni bjöd på. Och vilken upplevelse för er själva, speciellt för Tilda som gjorde det första gången. Stolta ska ni vara. Storebror Viktor som fick höra om äventyret hemma i Stellenbosch ångrade att han inte följde med på den actionfyllda resan. ”Herregud vad många roliga saker ni gör” skrev han på Facebook igår. Det gör vi alltid, svarade jag men skillnaden nu är att han inte är med längre. Roliga äventyr med kompisar hemma i Stellenbosch lockade istället….men visst hade man ibland önskat att man kunde vara på två ställen samtidigt?

20140402-235734.jpg

Ännu en lyckad dag på Garden Route till ända. Trots dåligt väder. På kvällen/natten efter dag 4 (igår) när de hade hoppat regnade det enorma mängder i Knysna och dessvärre fick vi meddelande om att den roliga kloofingen som vi bokat till torsdag morgon (idag) var inställd pga de stora mängderna vatten som kommit. Kloofing innebär att man enbart iklädd våtdräkt och flytväst vandrar, klättrar, simmar, hoppar, dyker i en flod/ravin under 4 timmar medan man förflyttar sig ett par kilometer medströms. Vi har gjort det tidigare på Korsika och det är SÅ kul. Liza var inte med den gången så det hade varit kul för henne att få göra det idag. Det var dessutom den aktiviteten som jag såg fram emot mest av allt på Garden Route resan😦. Försökte boka oss i morgon istället men vattenmassorna i floderna är för stora och strömmarna för starka ytterligare ett par dagar. Vad vi gjorde istället dag 5 på Roadtripen får ni läsa om i morgon.

Bild från kloofing.

kloofing

kloofing2

kloofing3

 

 

7 thoughts on “Dag 4 – Bungyjump på Bloukrans Bridge

  1. Fantastiska bilder! Go familj ni är! När man får se bron fattar man allvaret….jisas! Ni har kul tillsammans och boostar varandra, underbart Lite action här i Mölndal också. Jag nitade Molly med en hårboste så en lös tand trillade ut🙂 ja det var allt från hajpade familjen Svensson. Synd på forssäventyret men säkerheten först tack🙂

  2. Jo jag veeeet Lisette! Men trök ändå. Fast vi körde lite shopping istället så alla var glada och nöjda🙂. Vi har haft några intensiva dagar så det var ganska skönt att softa idag.

  3. Hej Marie & Göran & hela gänget!!
    Första kommentaren från oss men absolut inte det första besöket på bloggen. Ja, var ska man börja;
    Grattis till vinsten med bloggen (vad bra du skriver Marie) och grattis till att ni verkligen gjorde det som de flesta bara drömmer och pratar om. Vilka fantastiska minnen ni skapar och vilken teambuilding med familjen…
    Bilderna skapar verkligen ett sug att åka dit!
    Njut av sista delen av äventyret och take care.

    Annika & Till

  4. Sanslöst bra av Tilda
    Snyggt Jobbat Tilda ,
    Jag är verkligen imponerad
    Tycker dock att Guran kunde imponerat med att hoppa med bara en fot fastbunden.
    Men pöjkera från slätta är inte så tuffa. (Men klart godkänt Guran)
    Kramar
    Mormor og Morfar

Kommentera

