Hälsning från Anna

Anna och jag gjorde hennes budget förra veckan. Hon tjänar 2500 Rand i månaden. För att få det i svenska kronor kan du multiplicera randen med 0,60. Det blir 1500 SEK.

Hennes kostnader är: Hyra 1800 Rand, Mat 500 Rand (för 2 personer i en månad = 300 SEK!), Buss 540 Rand, El 200 Rand. Totalt 3040 Rand. Dvs minus varje månad men det är där våra/era pengar går in och stöttar upp så att hon kan ha råd att bo i sitt nya boende minst 2 år. Hon är så innerligt tacksam för detta och bad mig hälsa er alla som skänkt pengar:

”Thank you all people who sent money. God bless you. I am so thankful to live in Bellville and so is my son. Now I can make him a better future. Thank you.”

Efter att Anna hade listat sina utgifter varje månad (boende, el, mat, transport) frågade jag henne:

– What are your other expenses?

– What do you mean? undrade Anna då. Såg helt oförstående ut.

Ja vad menade jag då???? Blommor, bio, nya klänningar, lite vin, nöjespark, träningskort, leksaker till barnen?????

– Nothing Anna. Nothing, svarade jag då.:(

Redan i september skrev jag på bloggen att jag trodde att bekantskapen med Anna skulle bli en av de sakerna som skulle komma att påverka oss mest i Sydafrika. Så sant. Så sant det blev. Avslutar budgetplaneringen med ett tungt hjärta. Anna har inte EN cent över till att unna sig något annat än till överlevnad. Inser att saker som du och jag tar för givet inte existerar i Annas eller många andra personers värld. Livet är orättvis.

Kommentera

