Anna

Igår gav Anna Liza ett paket som hon ska öppna först när vi är tillbaks i Sverige. Vi vet att paketet bland annat innehåller en bibel som Anna vill att Liza ska ha. Det ligger något annat i paketet också. Något från Annas son Naido till Liza. Jag blir rörd av omtänksamheten och gesten att ge trots att man knappt har så att man klarar sig själv.

Anna och hennes församling ber för Liza varje söndag för att hon ska botas från sin diabetes. Naturvetaren i mig har lust att protestera och förklara att det inte funkar men min humana och väluppfostrade sida säger åt mig att vara tyst. Den humana sidan vinner. Församlingen vill att vi kommer med Liza till en gudstjänst innan vi åker hem. Dels för att de vill träffa henne och dels för att be och ge henne välsignelse. Vill Liza åka dit är jag den första att uppmuntra det men jag har bett henne fundera i lugn och ro innan hon bestämmer sig. Liza är också medveten om att det krävs mer än böner för att bota hennes sjukdom men är samtidigt lite nyfiken på församlingen som sitter och ber för henne varje vecka.

Anna har satt flätor i sitt korta hår. Riktigt snyggt. Lite Bo Derek över det hela. Vips såg hon 10 år yngre ut. Långt hår gör nog att de flesta ser ungdomligare ut.

20140503-114215.jpg

20140503-114433.jpg
Igår när Anna var här och jobbade glömde hon sin telefon vilket föranledde ett besök även i dag. Vi fick möjligheten att sitta själva och fika i 2 timmar och prata om livet. Jag önskar jag kunde berätta för er om Annas liv. Om hur hon och alla miljoner människor som lever i kåkstäder har det. Om hur laglöshet, anarki och avsaknad av respekt för medmänniskor härskar och gör varje dag till ett helvete. Rättvisa, trygghet och demokrati som vi tar för givet är lyxvaror man inte har råd att drömma om. Mat för dagen, skydd och värme är vad man klassar som lyx. Att överleva är deras huvudsakliga fokus.

4 thoughts on “Anna

  1. Hej,
    Jag hittade er sida på google när jag sökte information angående Syd Afrika.
    Ni har en trevlig blogg, bra information! Kul att ni vill dela med er.

    Nu åker ni snart tillbaka till Sverige, vi planerar vårt besök till Syd Afrika, 2,5månad.

    En fråga till er,
    vi ska hyra en lägenhet i Cape Town det finns ett mycket stort utbud att välja bland.
    Var i Kapstaden tror ni att det är trevligast för ‘goa göteborgare’ att bo i några månader?
    (bara om ni har tid/lust)

    Glada hälsningar från ett soligt Sverige,
    Birgitta

    • Kul att du frågar för vi pratade precis om detta igår då vi var i CT. Vi vill gärna prova på att bo där själva när vi kommer tillbaks men vi kan för allt i världen inte välja vart. Alla områden är så fina och det är lätt som en plätt att ta sig över staden. Vill ni bo när havet är SeaPoint/GreenPoint att rekommendera. Kram Marie

    • Vid havet kan det dock blåsa en del så jag tror att jag själv skulle vilja bo lite mer centralt kring Long Steet och livet i staden. Turisterna rör sig framförallt i Waterfront. Folk som bor i stan rör sig kring Long Street.

  2. Reblogga detta på Balkongbloggaren och kommenterade:
    Här är en intressant blogg som verkligen berör mig. Karusellgrell klev utanför sin balkong och har lärt känna och satt ord på en annan del av världen. Den är full av underbara människor som inte har samma förutsättningar som vi tar för givet, när morgonen kommer. Bravo Marie!

Kommentera

