Sydafrika – the Viktor Style. Läs hans story.

Jag har bett alla familjemedlemmar sammanfatta sitt år som ett bra avslut i vår gemensamma bok. Liza har redan skrivit. Här kommer Viktors tankar. (Viktor stannar för övrigt här till den 15/6 eftersom han ska avsluta sin tenta period.)

Viktor skriver:

Sydafrika 13/14

Ord gör sällan upplevelser och känslor rättvisa. Jag ska försöka mitt bästa:

10 månader.

10 sinnesjuka månader på denna kontinent så långt från Sverige, det där avlånga mörk-gröna stället 11 000 km från där jag sitter just nu. Stället där jag spenderat mina första 18 år i livet.

Innan min kära iPhone bytte ägare, till en förhoppningsvis nu för tiden lycklig afrikan, brukade jag gå in på Google Earth, zooma ut från lilla Stellenbosch, ända tills jag kunde se Sverige. Jag brukade titta på det och fundera vad som hände där uppe just nu. Rastade någon sin hund vid vårt hus? Vad hade mormor & morfar för sig just nu? Vad gjorde alla mina nära vänner? Kunde då och nu aldrig fatta att jag kunde vara så långt hemifrån, men ändå så hemma.

 

 

10 månader?

10 månader? Vad innebär det? Låt mig sätta ut några milstolpar för att få ett grepp om det här.

Jag har under dessa 10 månader lyckats att:

– Ha blivit totalt förnedrad i aningen annorlunda sporter såsom undervattenshockey, schack och afrikanska versioner av UNO till att

– Ha pluggat engelska med 40-åriga Sydkoreaner (behöver jag förklara hur bissart men ack så roligt det var?) till att

– Ha förnedrat samma Sydkoreaner i paintball till att

– Ha åkt 11 000 km i minibus på 5 veckor, på mitt livs häftigaste resa till att

– Ha åkt militärkonvoj under rebell-upptåg i norra Mozambique till att

– Ha blivit jagad av giraffer (roligare än vad man kan tro) till att

– Ha spenderat tonvis med fantastisk, koncentrerad tid tillsammans med familj/släkt till att

– Ha blivit bortjagad från den korrupta presidenten Zumas lyxhus i de mörkaste hålorna av KwaZulu-Natal till att

– Ha gått om farsgubben i vikt (fett-vikt avräknad). Skämt åsido, du har varit grym med din träning men sämre med din självbild. Du fyller för f*n 50 år nästa maj! Tro det eller ej folk till att

– Ha 200 000 läskigt intressanta pratstunder med allt från vänner för kvällen, till vänner för livet till att

– Ha gjort min första termin på Universitetet, på engelska till att

– Ha spenderat nätter på stranden med himlen som tak till att

– Ha sett en nation i sorg i 2 veckor från det att Mandela dog till att

– Ha bott själv de första 5 månaderna i mitt liv. Jag är väl godkänd, right mamma?

 

Det finns inte en chans att jag har varit här i bara 10 månader, struntar i hur mycket vetenskapliga förklaringar ni prackar på mig. Detta kan inte vara enbart 10 månader, min hjärna säger nej, basta.

10 månader!

10 månader på denna kontinent är något som varit förbestämt. Vi ska återvända till Sverige. Slutet på detta äventyr blev dock ikväll mer äkta än någonsin. Vinka nyss hejdå till hela familjen. Mamma grät. Det ville jag också göra;

– Hejdå till lunch-rast på vingård, hejdå till Mountain Bike efter tenta och hejdå till surfing, dagen efter en hård kväll.

Hejdå till en vardag där vårt liv och mitt liv har varit i fullständig harmoni. En tid där var enda gång vi umgåtts, vart meningsfull och bara positiv. Väl spenderad. Det var otroligt bra för mig att flytta ner till Campus. Att säga hejdå till er ett tag. Sorgligt bra har det varit.

Men låt mig stanna upp nu, märker att jag själv nästan blev lite blödig. Är detta verkligen ett hejdå?

– G-L-Ö-M det.

 

Det här är inte ett avslut, det är en början. En ”eye-opener”, för att slänga in en fräsch engelsk punch-line, signerad Pappa.

 

Tack Mamma & Pappa för att ni tagit med oss på det här. Är både otroligt tacksam och stolt över er. Vet att det brukar vara tvärtom (och det förstår man ju, med tanke på vilken fin ung herr jag är;) ), men det ni har gjort sedan ni bestämde er för att hoppa av hjulet och flytta utomlands med hela familjen för 2 år sedan stavas; inspiration.

 

Glöm aldrig det, och speciellt inte den 29:e maj 2014, när ni låser upp dörren på Eneliden 15. Det kommer antagligen lukta annorlunda, se annorlunda ut eller så är det precis det, det inte gör. Det kanske är tvärtom, det kanske är en påminnelse om något som har varit, något mindre bra , något ni har hunnit tänka på, något ni vill förändra. Vad det än är, så vill jag att ni tar en titt till vänster när ni kommer in innanför ytterdörren, för det står kvar 2 rätt fina människor i den spegeln. 2 människor som skapar sin omgivning, inte bara sväljer den.

 

Ska njuta av Sydafrika åt er, vi ses om 3 veckor.

Viktor

🙂

Bild

BildBild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

 

5 thoughts on “Sydafrika – the Viktor Style. Läs hans story.

  1. Åh, nu rullar tårar igen. Vilken härlig, underbar beskrivning av en ung mans
    resa från hemmaboende ung pojke till en självständig ung man. Sån uppskattning av
    vad ni gjort! Vad Viktor skriver om att vara tillsammans med familjen, värmer hjärtat.
    Tala om vidgade vyer!!!
    Tack för att du delade med dej av dina tankar, Viktor!

  2. Snyft….tack för att du delar med dig av dina tankar. Så fint du beskriver och lyfter dina ”päron”. När jag var 19 åkte jag en dagstur till Danmark och förfasades över fulla svenskar i Fredrikshamn. Du har kommit lite längre och fått uppleva liiiiite mer 😀. Att våga är att vinna!!
    SNYGGT JOBBAT VIKTOR

  3. Suveränt VIKTOR
    En Fantastisk berättelse, man känner hur du växt (inte bara på längden),
    Hela du utstrålar sån harmoni og glädje över det ni har gjort og upplevt
    under dessa månader.
    Din hyllning till din familj var härlig att läsa…
    Skall bli gött att få sitta og tjöta med dig när du kommer hem…
    Bra jobbat gubben
    Kramar
    Mormor og Morfar

  4. Viktor, Wow. Den gamle fällde en tår också. Superfint skrivet. Tack. Du är bäst. Vi ses i Sverige om tre veckor.
    Fettprocenten…. Hmmm. Den får vi mäta.

Kommentera

