Reminders

En vecka har vi varit hemma och det känns mycket längre än så. Tilda, Göran och jag har börjat jobba. Liza har börjat i skolan. Vi har hunnit träffa nästan alla vänner och familjemedlemmar. Livet i Sverige rullar på och vi trivs mycket bra med det men försöker behålla Sydafrika nära i minnet och medvetandet. Ett sätt är att prata om våra minnen med varandra. Ett annat sätt är att omge sig med saker som dagligen påminner om det härliga livet i ZA.
Vi tog med en hel del saker hem som minne och varje gång jag ser dessa saker påminns jag om äventyret. Har placerat ut dem både hemma och på landet.

Mina fina solcellslyktor med sydafrikanska stenar, snäckor och korkar från Stellenbosch vingårdar.

20140606-203659.jpg
Steak knivar från Spur.

20140606-203732.jpg
Nyckelknippan. I handen många gånger om dagen.

20140606-203819.jpg
Världens snyggaste skärbräda.

20140606-203906.jpg
Tillbehör till vindrickandet.

20140606-203947.jpg
Keramik från ett gulligt guesthouse på Kaphalvön.

20140606-204032.jpg
Kylskåpsmagneter.

20140606-204151.jpg
Pepparkvarn från favorit vingården Delheim.

20140606-204249.jpg
Emaljporslin.

20140606-204327.jpg
Jag samlar på stenar som ser ut som hjärtan. Naturligtvis släpade jag med några hem..,

20140606-204430.jpgk
Ramar och keramik.

20140606-204706.jpg
Pärlhöns fanns det massor av där vi bodde och en av Divas dagliga favoritsysselsättningar var att jaga dem.

20140606-204944.jpg
Kuddfodral.

20140606-211057.jpg
Utöver detta har vi en hel del andra prydnadssaker, 2 mattor, 1 zebraskinn, några tavlor och mycket wireart. Ett gigantiskt lejonhuvud i wireart är dessutom på väg hem med båt….vi har således pimpat våra hem med många föremål som dagligen kommer ge oss sköna ZA vibbar. 💚

Nästan alla vi träffar frågar: ”hur känns det att komma hem?” Svaret är att det känns väldigt bra att komma hem men att det var tråkigt att lämna ZA. Sanningen är att Sverige är hemma men lik förbaskat så saknar jag ZA. Hoppas kunna ha det bästa av två världar.
Viktor är kvar en vecka till och suger ut det sista möjliga av vistelsen. Som alltid använder han tiden optimalt till nya upptäckter, lika nyfiken som vanligt. När jag skypade med honom häromdagen kände jag ett starkt sug att vara där och insupa den underbara atmosfären. Alla ni som varit där vet att ordspråket stämmer:
”You might/can leave SA, but SA will never leave you”.
Ett FANTASTISKT ställe. Bara så ni vet.

20140606-211021.jpg

6 thoughts on “Reminders

  1. Oh fanken oxå! Nu MÅSTE jag ju bara hinna med att köpa med mig hem solcellslyktor till våra svenska sommar middagar vid poolen. Jag har ju knappt en vecka på mig men INGEN tid! Tack!😉 Dom är ju så coola och vilken bra idé med snäckor och korkar. Det har vi gott om!

  2. Ja de är verkligen fantastiskt fina. Välkomna hem. Det är fint här nu. Hade varit kul att träffa er men jag antar att ni håller er i ert lilla hörn under tiden ni är hemma? Ni är ALLTID välkomna till Orust och Göteborg. Kram kram

  3. Det hörs att du har SA ”i dig” och det lär väl ta ett tag innan ni har smält hela upplevelsen:-)
    Keramiken är jättefin och hjärtstenarna….. Fina!!
    Jag har sms dig o Göran på nr som jag inte vet om dom fortfarande existerar. Skulle vilja prata med dig när du har tid. Hur når jag dig bäst? Göran borde ha Till’s nr iaf.

    /Annika

  4. wow så fina minnen, – underbara saker, – väl utvalda, – några knycker nog ungdomarna med sig ut i livet när de drar vidare kan jag tro. Kram på er hela bunten.

Kommentera

