Hejdå……

I dag avslutar jag berättelsen om familjen Grells sydafrikanska äventyr. Vi planerade och förberedde resan i nästan två år innan vi åkte. Vi stannade i ZA i nästan 10 månader. En fantastisk tid i livet som är svår att beskriva med ord. En unik upplevelse som bara vi fem delar.  Naturligtvis blir det lite tomt nu när det är över. Vistelsen i ZA var makalös, underbar och alldeles fantastisk. Ett privilegium att få vara med om. Ett äventyr som var stort och som vi tog till vara på maximalt under tiden vi var där och ett äventyr som påverkat oss alla fem på många olika positiva sätt. Att det var speciellt och unikt förstod vi under tiden vi var där och betydelsen av året blev ännu mer påtaglig när vi har kommit hem och hunnit med att smälta det delvis. Jag är tacksam för att året blev så fantastiskt bra och ännu mer tacksam för insikter och perspektiv som vi tar med oss hem.

Jag vill tacka:

– Göran och mig själv för att vi valde att genomföra vår dröm.

– Hela familjen Grell som med liv och lust gick in för att göra året optimalt på alla sätt och vis.

– Våra barn för den stora optimism och tilltro ni visade till vår dröm och för att ni dessutom gjorde den till vår gemensamma dröm.

– Fantastiska Sydafrika för det välkomnande bemötandet som gjorde att vi trivdes förträffligt.

– Mamma och pappa för hussupport på hemmaplan.

– Familjen Appelqvist för att ni passade vår katt och tog hand om tonvis av post.

– Alla vänner/familj som kom ner till Sydafrika för att hälsa på oss.

– Familjen Stigsson och Hunneyball för praktiska förberedelser och inskolning i det sydafrikanska samhället.

– Alla er som följde vårt äventyr på bloggen och bidrog med roliga kommentarer och observationer.

Naturligtvis kommer vi återvända till ZA många gånger. Alla vill åka tillbaks. Även om det är skönt att vara i Sverige igen har jag ibland ZA abstinens. Det ska bli härligt att komma tillbaks den dagen det blir aktuellt på semester i kortare och längre perioder.

Det jag saknar med ZA är flera saker. Landet och människorna är enastående på många sätt. Men det jag uppskattade allra, allra mest med livet där var att vi hade oceaner av tid att vara tillsammans på. Teambuilding på hög nivå. Ett faktum som inte alltid är alldeles lätt i Sverige men definitivt något att bibehålla som prioritet och fokus. Tempot är högre här och det krävs mer planering för att få till det. Att inte vara tillsammans med familjen så mycket har faktiskt varit det som känts mest underligt under de första veckorna hemma. Det är något vi har vant oss vid under året och nu när vi är hemma i Sverige och upptagna på olika håll känns en viss saknad efter detta. Jag är oerhört TACKSAM för möjligheten vi hade att leva i ZA under en tid i livet. Nyttigt, berikande och gööööörkul!

WOW, säger jag. SÅ häftigt det var! TACK Grell AB!

BildVi hörs. Jag skriver en notis när boken är klar. Tills dess: ha en underbar sommar. Eller vinter. Beroende på var ni är.🙂

 

 

36 thoughts on “Hejdå……

  1. Dear Grells. Don’t thank us in SA just keep in contact and coming back. Jag lövar att vi har haft lika mycket nöje av att ha träffat er och av att bevittna era upplevelser. Säger till bara när ni är på väg, så lägga jag vinet i kylen. ….Hunneyball’s

  2. Kan inte komma tillbaks tillräckligt snart! Ni blir de första som får reda på när vi är på väg! Kramar till er och tack igen för en fantastisk tid i SA. Tack vara er blev den extra bra!

  3. Har varit tok roligt att följa er på er fantastiska resa i ZA! Kommer sakna det/er 😊 En härlig sommarhälsning från Hälleviksstrand!

  4. Vi gläds med er att ni startade det här äventyret.
    Tack vare er fick vi 2 fantastiska resor till ZA..Vi kommer definitivt
    att åka tillbaka till ZA igen, inom en snar framtid, (förhoppningsvis tillsammans med er)
    Vi är dock väldigt glada att ha er hemma här igen.
    Många tack för härliga minnen från ZA
    Kramar
    Mormor og Morfar
    .

  5. Har redan tömt ut hela mitt förråd av superlativer att ösa över bloggen, så kan bara tacka en gång till, och så förstås göra ett löfte – när (inte om) jag kommer iväg till ZA blir det en blogg som uppdateras ofta. Finns helt säkert mycket att skriva om. 😁

  6. Så detta är slutkapitlet! Har aldrig varit så intresserad av NÅGON blogg som Karusellgrell.
    Halkade in och blev stamkund. Varje dag ville jag se, vad ni gjort, var ni varit, vilka människor
    ni blivit vänner med och vilka ni hjälpt. Alltid optimistiskt och inspirerande. Att kunna sitta här
    i Virginia och vara med på era vandringar och upplevelser (bungey jumping bl.a) och att höra om
    era barns entusiasm för allt det nya har varit ett verkligt privilegium.
    Tänker fortfarande på en resa….. Åldern??? Oh, well – who knows what this old lady might do.
    Välgångsönskningar till hela familjen!

    • Tack snälla Ruth. Underbart att ha haft ditt sällskap på vägen. Ett nöje även för mig att läsa dina vänliga och intressanta kommentarer. Vi hörs på FB och mail. Och du…åldern är bara en siffra.🙂. Om du längtar till ZA så ÅK! Är din dotter där nu? Världens största kramar från mig.

      • Dottern reser till Pretoria i slutet av juli med besök planerat till Capetown och Stellenbosch.
        Maken jobbar för AID (Aid to International Development) inom agronomi, så det betyder
        givetvis vingårdar. 🙂

  7. Tack för att jag har fått följa er fantastiska resa!
    Så klart kommer ni resa tillbaka, ”En gång Afrika, alltid Afrika”!
    Kanske vi springer på varandra på Orust i sommar.
    Kram från Sara i Dubai

  8. Vill tacka för en mycket underhållande och informativ blogg! Jag har börjat varje morgon med att läsa den, så nu kommer det att kännas lite tomt. Vår resa i SA blev toppen, mycket tack vare dina fina tips om bl a vingårdar.Vi åker tillbaka i slutet på december för att fortsätta att uppleva det vackra landet. Ha det fortsättningsvis bra och hoppas att ni snart kan återvända till ert paradis!
    Kram Britta

    • Tack Brita. Det gläder mig att även ni blivit förtjusta i det vackra landet. Jag vet att ni skulle bo i Stellenbosch till en början men var blev det efter det? Kram Marie

      • Vi ska bo på The Beautiful South de första dagarna. Funderar sedan på att boka ett Guesthouse i närheten av en golfbana som heter Langebaan på västkusten. Från den 10 januari och 1 månad framåt ska vi bo på Pips place, som ligger vid The Strand. Det är flera andra svenska par som hyr lägenhet där, och vi fick tips via ett par som vi spelade golf med. Det blev alltså inget boende för oss i Stellenbosch, som jag tidigare skrev. Vi har en dryg vecka att fylla efter Nyår, så har du tips på vart vi kan ta vägen, så tar jag tacksamt emot det. Innan vi lämnade Malta, nu i slutet på maj så hade vi besök av det svenska paret Gutberg, som du träffade på golfrestaurangen på Strand. Hon är präst och arbetar fortfarande lite på sommaren i Sverige. Vi hann också besöka dem i deras hus i Somerseth West innan vi lämnade SA. En fin kontakt, som vi fick, tack vare dig!
        Kram
        Britta

      • Vad roligt att ni fick kontakt med varandra. De verkade väldigt trevliga🙂. Kul även att ni ska bo i Strand med svenskgänget. Jag tror att ni som golfare kommer stortrivas där. Hur länge blir ni totalt i SA? Jag rekommenderar verkligen västkusten. Makalöst vackert. Kram Marie

  9. Så härligt att ni har så lång tid där nästa gång. Du måste höra av dig och bertätta hur ni har det då! Ha en underbart fin sommar. Ni är väl i Sverige? Kram

  10. Ja, vi är i Sverige till den 14 september och då åker vi till Malta. Den svenska sommaren vill vi inte missa! Vi är just nu i vår stuga i Hälsingland. Det är 8 grader ute…..Tur att vi kan elda i kaminen! Vi får hoppas på bättre väder. Ha en skön sommar!
    Kram
    Britta

  11. Tack för att vi fick följa med på er resa.
    Har följt din blogg med stort intresse, fast måste erkänna har väl inte varit så bra på att kommentera. Men som jag alltid säger: Bättre sent än aldrig!🙂
    Tack igen!

  12. Tack Marie
    Härligt att fått vara med er via din blogg på ert äventyr
    och att dessutom själv chansen att uppleva detta fantastiska land
    2 gånger.Underbart. Tar gärna en tur till.
    Kram
    Monki

  13. Säger som alla andra! Kul att följa bloggen. Förstår att saknaden bara kommer att växa!!! men som sagt Stdafrika står ju kvar.
    Kram och ha en skön sommar! Hoppas värmen kommer snart!

  14. Tack för att du/ni delat med er av er fantastiska resa! Halkade in på din blogg och har varje dag sett fram emot nästa inlägg. Så inspirerande, rolig, så mycket glädje o så roligt att ”lära känna” ett land som jag inte tidigare tänkt att jag ville besöka, men definitivt nu! Din blogg kommer att vara saknad! Trevlig sommar till er alla! Hälsningar Camilla i Idre

  15. Ja man kan ju tro att jag var full när jag skrev det där, såg inte förrän nu att jag slintit på tangenterna, men du räknade väl ut att det skulle stå Sydafrika.
    Pia

Kommentera

