Lägesrapport

Jag chattar varje vecka med Anna, vår sydafrikanska hushållerska. Tycker det är fantastiskt att jag kan prata med henne live när jag sitter i Sävedalen och hon i en kåkstad i Kapstaden. Hon har knappt några faciliteter att tala om i sitt pyttelilla rum men en telefon har hon (tack vare Kjell och Agneta) som hon kan förmedla sig via. Det känns skönt att kunna prata med henne regelbundet för att höra hur hon har det.

Naido har precis avslutat sin första termin på bilmekanikerutbildningen och är hemma i Kapstaden på lov till den 26/12. Han trivs mycket bra och det går sakta men säkert framåt. När han blir färdig är lite oklart…tydligen släpper de iväg eleverna lite godtyckligt när de anser att de är färdiga (This is Africa….😁) och det brukar röra sig om 3-4 terminer. Naido har redan fått några extrajobb med att fixa bilar och kunde till Annas stora glädje skicka hem 200 Rand (130 kr) till henne förra månaden.

Anna har dessutom hittat ytterligare ett arbete som ersättning för det hon hade hos oss och klarar sig bra, visserligen utan marginaler men ändå. ☺️ Hon är lycklig över att bo i Belville dit vi flyttade henne eftersom hon slipper kaoset i sin familj och den stökiga kåkstaden hon tidigare bodde i vilket fick henne att må väldigt dåligt. I Belville får hon lugn och ro och för första gången på många år kan hon slappna av och har blivit kvitt sina stressymptom. Härligt!
Bilderna på Anna och Naido är från igår.

IMG_0929.JPG

IMG_0927.JPG

Jag får många frågor om boken…tack för allt intresse! Hösten har inneburit mycket jobb för att ta igen året jag var ledig vilket lett till att arbetet med boken har fått vänta. Dygnet har bara 24 timmar 😳 och förutom arbete är det som bekant en hel del annat som ska hinnas med. Jag har därför bestämt mig för att vara ledig ett par veckor i januari för att göra klart boken. Det ska bli fantastiskt kul och jag längtar efter att få den i min hand. Jag vill återigen passa på och tacka alla er som röstade på Karusellgrell vilket gjorde att jag vann bloggtävlingen och fick min hett efterlängtade publikation. Tack vare er blev detta möjligt. Jag vet att många av er ville köpa boken i julklapp men dessvärre blir den inte klar tills dess.

Kontakterna med ZA är täta. Barnen pratar efter 7 månader hemma i Sverige fortfarande varje vecka med sina kompisar i ZA. Roligt att de har så mycket kontakt. Vi längtar alla efter att åka tillbaks och träffa vänner och njuta av ZA men när det blir är inte riktigt klart. Det blir en tur till New York snart och naturligtvis skidresa (abstinens) men vi kommer definitivt att återvända till ZA under 2015 på semester. DET kommer bli fantastiskt. Fram tills dess får vi hålla till godo med en liten del av ZA i Sverige då en av Viktors bästa vänner från Stellies kommer på besök över julen. Fantastiskt kul! Håller alla tummar att han ska få se lite snö!

Jag vill även önska er alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!

Kram från Marie och hela familjen Grell. ♥️🎄🎅

4 thoughts on “Lägesrapport

  1. Tack själv för att ha fått följa ert år i ZA, lycka till med färdigställandet av boken och en God Jul själva och ett gott 2015

  2. Åh, va´ roligt att höra att det går bra för Anna och hennes son. Vet att du var en aning
    orolig för sonens framgång, men det tycks hanka sej framåt. Anna måste känna sej välsignad
    att ha fått arbeta för er och för att ni fortfarande är intresserade. Så ofta är det;
    ”Out of sight – Out of mind”. Önskar dej och familjen en fin helg.

Kommentera

