Naidos framgĂ„ngar 😀

Hej! 

  
Naido har nu gÄtt tvÄ terminer i skola norr om Cape Town för att utbilda sig till bilmekaniker. Hans start dÀr i augusti 2014 var svajig dÄ han hade svÄrt med koncentration och inlÀrning. Han hade under flera Ärs tid inte kunnat gÄ i den lokala skolan i kÄkstaden dÀr han bodde pÄ grund av familjens kaotiska situation. I klartext handlade detta om att han var tvungen att vara hemma och vakta det lilla plÄtskjulet och deras fÄ tillhörigheter frÄn plundring medan Anna jobbade. Missbrukare som stjÀl tillhör vardagen i kÄkstaden om du Àr borta en liten stund och lÀmnar du ditt skjul en lite lÀngre tid kan det till och med hÀnda att nÄgon annan flyttar in. Du mÄste helt enkelt ha nÄgon som vaktar ditt skjul hela tiden.

Naturligtvis hade Naido hamnat efter sina jÀmnÄriga som hade haft möjlighet att gÄ i skolan. En lÀrare pÄ bilmekanikerskolan dÀr han gÄr nu har bemödat sig om att hjÀlpa Naido att komma ikapp och successivt har det gÄtt bÀttre och bÀttre. SÄ bra att de pÄ skolan till och med vill att Naido skall lÀsa ytterligare en kurs som ger honom behörighet att hantera bildatorer. Hans mentor har bett att fÄ trÀffa oss nÀr vi kommer ner till ZA i oktober för att diskutera hans framtid och fortsatta studier eftersom det Àr vi och ni som betalar hans utbildning som för övrigt kostar 350:- i mÄnaden inklusive boendet.

Naidos plan Ă€r att gĂ„ klart skolan och han berĂ€knas vara fĂ€rdig om ett Ă„r. Hans dröm sedan Ă€r att hyra ett skjul och öppna en egen liten verkstad. Jag skulle vilja hjĂ€lpa honom med detta. Jag har fĂ„tt frĂ„gan frĂ„n flera av er som lĂ€ste bloggen hur man kan bidra och dĂ€rför startar jag nu en insamling till förmĂ„n för Naido och hans dröm om en liten bilverkstad i ett plĂ„tskjul i en kĂ„kstad. Vill du vara med? En hundralapp gör stor skillnad! â˜ș Maila mig pĂ„ marie@rebuild.se eller swisha mig pĂ„ 0707-672955.

De pengarna vi samlade ihop förra Ă„ret innan vi lĂ€mnade ZA tĂ€cker kostnaderna för hans grundutbildning. Det finns faktiskt lite pengar (500:-) över som Anna har sparat pĂ„ Naidos konto. De pengarna kommer bekosta en del av hans datautbildning men mer behövs.                                              

Jag gjorde bedömningen att jag kunde lita pĂ„ och anförtro Anna pengarna som vi samlade ihop 2014 och det glĂ€der mig att se att pengarna anvĂ€nts till det de var Ă€mnade för. Inte alltid en sjĂ€lvklarhet nĂ€r man som de lever utan nĂ„gra som helst marginaler. Jag ser fram emot att fortsĂ€tta stötta Naido med pengar och ge honom möjlighet att förverkliga sin dröm. Hoppas du vill vara med. ♄

Sist men inte minst: manuset Ă€r ivĂ€gskickat till förlĂ€ggaren och boken kommer i bokhandel inom 1-2 veckor! Tjohoo! Hela mitt arvode vid försĂ€ljning gĂ„r naturligtvis till Naido och barnen hos Amelia. 😘

2 thoughts on “Naidos framgĂ„ngar 😀

Kommentera

